Nieuws

Warmdraaien 4/2011

Het is nu bijna niet meer voor te stellen, maar toen ik achttien werd meldde ik me nog dezelfde morgen bij het lokale politiebureau om een ‘oefenvergunning’ te halen. Daarmee mocht je zonder motorrijbewijs ‘oefenen’ met de motor op een bepaalde weg of wegen in je eigen gemeente. Plus de directe route van je woonhuis naar dat oefentraject. Voor mij was dat destijds de Veenweg in het buitengebied van Varsseveld, op een steenworp afstand van onze huidige MotoPlus-redactie.
Zonder probleem schreef de dienstdoende agent zo’n oefenvergunning uit en kon je op pad. Enige voorwaarde was dat je motor een blauw L-bordje had. In de daaropvolgende maanden heb ik de aanwonenden van de oefenweg verblijd met mijn dagelijkse ritjes op een oude XL500 en later pa’s R100RS. Waarbij na een paar weken het begrip ‘directe route’ ook alsmaar ruimer werd en ik zonder rijbewijs de halve gemeente doorkruiste. Vanwege mijn motorcrossachtergrond was de motorbeheersing geen probleem en via de rijschool waar ik autorijles had (dat dan weer wel) werd snel het motorrijexamen aangevraagd. Ruim drie maanden later was het zover: op 2 januari moest ik afrijden. Op tweede kerstdag belde de rijschoolhouder: “We moeten vanmiddag nog wel even samen een rondje rijden voor wat examentips. En je zorg dat je volgende week de theorie goed geleerd hebt.” Aldus geschiedde en na drie maanden ‘oefenen’, één uurtje les en een paar dagen theorie leren was het motorrijbewijs in de pocket.

Met twee zoons die binnenkort achttien worden, weet ik dat het er anno 2011 heel anders aan toe gaat. En dat het eigenlijk helemaal niet meer zo simpel is om motorrijder te worden. Pas na een theorie-examen en een examen voor de bijzondere verrichtingen mag je – onder begeleiding – de weg op voor de rijlessen, waarna het werkelijke rijexamen volgt. En als je dat gehaald hebt, mag je als jonge bestuurder niet zomaar de motor van je dromen kiezen (mocht je daar de spaarcentjes voor hebben), maar zul je eerst minimaal twee jaar op pad moeten met maximaal 25 kW (34 pk). En zodra 1 januari 2013 de nieuwe Europese rijbewijswet ingaat, komt er nog een horde: na die eerste twee jaar volgen twee jaar met maximaal 48 pk. Pas na vier jaar rijervaring, of zodra je ouder bent dan 24 jaar, mag je onbeperkt gas gaan geven. Het is nu nog de grote vraag of er bij elke overstap naar een zwaardere klasse (van A1 naar A2 en dan naar het volledige A-rijbewijs) ook steeds weer opnieuw een praktijkexamen moet worden afgelegd. In dat geval worden motorrijders onder de 24 jaar zeer zeldzaam!

In een uitgebreide test van 25 kW-machines in dit nummer laten we zien dat je ook met een beperkt vermogen heel erg veel motorplezier kunt beleven. En dat je ook best met lekker dikke – zij het teruggetunede – motoren kunt rijden. Ik ben ook de laatste die niet begrijpt dat het goed is om als jongeling eerst maar eens wat motor- en verkeerservaring op te doen op een hanteerbare machine, voordat je op een echt kanon stapt. Maar vanuit Europa lijkt de drempel voor jonge motorrijders toch hinderlijk hoog te worden opgetrokken, terwijl het voor aanstaande automobilisten daarentegen juist eenvoudiger wordt. Die mogen straks immers met 17 jaar zonder rijbewijs gewoon direct de weg op, mits er maar een ervaren bestuurder naast zit. Alsof die ook nog maar iets zou kunnen doen als het mis gaat! Blijkbaar heeft de Europese Unie meer vertrouwen in een 17-jarige zonder rijbewijs in een afgetrapte Golf GTI, dan in een 23-jarige knaap met ervaring op een middenklasse-motor…

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws