Warmdraaien 3/2009
Twee weken geleden bezocht ik ‘het Salon’ in Brussel: de jaarlijkse auto- en motortentoonstelling in de Heizelpaleizen. In totaal bezochten meer dan 325.000 mensen deze show en de motor-standhouders lieten positieve geluiden horen. Aangezien de Brusselse beurs een echte verkoopbeurs is, worden alle stands bemand met dealers, zodat geïnteresseerden dus meteen zaken kunnen doen. En daar werd – kredietcrisis of niet – volop gebruik van gemaakt: we hoorden achter de schermen dat er zelfs nog nooit zoveel cash-aanbetalingen werden gedaan op nieuwe motoren als dit jaar! Blijkbaar is het vertrouwen in de aandelen en in de banken momenteel zo laag, dat veel spaarcentjes nu juist worden gebruikt om iets leuks mee te doen. En misschien is een nieuwe motor ook wel een uitstekende remedie tegen al die negatieve crisisgeluiden. Niet onszelf in de put praten, niet langer plannen uitstellen tot later, maar er nu lekker van gaan genieten.
Lopend over de Brusselse beursvloer valt je als ‘Ollander’ ook meteen op hoe belangrijk de 125 cc is voor de Belgische markt. Een merk als Yamaha (met over de twintig 125 cc motoren en scooters!) had bijna een kwart van zijn stand ingeruimd voor hun enorm brede 125-gamma. België is nu eenmaal een land waar het Europese A1-rijbewijs geaccepteerd is en waar je dus met een autorijbewijs ook op zo een lichte motorfiets mag stappen. Mark Opdebeeck van Yamaha-importeur D’Ieteren Sport: “En dat is voor ons van groot belang. In plaats van een tweede auto kiest men hier in België nu veel makkelijker voor een handige 125 cc motorfiets erbij. Een slimme scooter, een leuke custom of wellicht een stoere off-road, dat maakt niet uit. Belangrijkste is dat mensen uit hun auto komen en opstappen. Dan ontdekken ze vanzelf dat ze in de stad geen last meer hebben van files en veel sneller op hun bestemming zijn. En ook zijn er geen parkeerproblemen meer. Bovendien merken ze dat zo’n motor niet alleen handig, maar ook nog erg zuinig is. En natuurlijk dat motorrijden fun is! Onze ervaring is ook dat veel 125-rijders na enkele jaren toch doorgroeien naar het ‘echte’ rijbewijs en de zware motor. Daardoor zit het motorrijden in België ook absoluut in de lift.”
Het A1-rijbewijs is één van de bewijzen dat de Belgische overheid de motorfiets serieus neemt en gebruikt als alternatief voor de auto om de overvolle wegen rond de grote steden te ontlasten. Dat wordt onderstreept door het belastingvoordeel: als je de motor voor woon-werk-verkeer gebruikt, mag je in België namelijk alle onkosten van het motorrijden, inclusief de motorkleding, bij de belastingaangifte opvoeren als onkosten! In dit geheel speelt de Febiac, de Belgische vereniging van importeurs, een grote rol. Het lijkt erop dat zij de politiek en de publieke opinie heel erg slim èn als éénheid weten te bespelen, met duidelijke taal en goede campagnes. In Nederland blijkt het juist erg moeilijk om alle neuzen binnen de branche dezelfde kant op te krijgen. Ons poldermodel mag dan beroemd zijn, maar zolang individueel belang boven het gezamenlijke staat, zijn breed gedragen, prikkelende acties – plus een invloedrijke lobby – helaas een utopie. Zo doet het verhaal de rondte dat een bepaald motormerk met veel customs enige tijde geleden nog dwars lag bij een breed gedragen, algemene motorcampagne. De getoonde motorfiets op het verkeersbord in die campagne leek namelijk niet genoeg op de motoren zoals zij die verkochten… Had Henk Westbroek met ‘Het Goede Doel’ ruim 25 jaar geleden toch gelijk met zijn song ‘België’…
Eric Bulsink,
Hoofdredacteur Motoplus