Nieuws

Warmdraaien 3 – 2017

Oei, Honda pakt ons het motorrijden af. Dat schoot toch wel even door mijn hoofd toen Honda onlangs op de CES elektronicashow in Las Vegas het nieuwe ‘Riding Assist’ presenteerde. Met deze nieuwe technologie houdt een motor zichzelf stilstaand in balans, met of zonder rijder. Dan is automatisch rijden ook wel heel dicht bij, hoorde ik me zelf tijdens het kijken naar het promofilmpje nog hardop denken en verdomd als het niet waar was: een paar tellen later reed het ding stapvoets en onbemand achter zijn baasje aan. Alleen de kwispelende staart en de krant in de bek ontbraken nog aan deze labrador op wielen. Veel gekker moest het toch niet worden. Alhoewel, op een regenachtige dag zou je de motor er lekker alleen op uit kunnen sturen, terwijl jij je nog eens lekker omdraait in bed…hmm.

Maar zonder gekheid: het prototype dat Honda in Amerika presenteerde, liet wel haarfijn zien welke richting we langzaam maar zeker opgaan. En dat zal het gros van de motorrijders ongetwijfeld een vervelend knagend onderbuikgevoel geven, mijzelf incluis. Van elektronische hulpsystemen als ABS en vooruit ook tractiecontrole zien we inmiddels allemaal het nut wel in, maar verder moet motorrijden toch vooral motorrijden blijven. Het stuur tussen de knuisten en zelf met de rechterhand bepalen of je op de woeste avances van die verlokkelijke bergweg ingaat. Een optimale prikkeling van de zintuigen!

Voor je het weet zit je in hetzelfde strakke keurslijf dat ons met bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s als Tesla boven het hoofd hangt. En dat alles onder het vermanende vingertje van veiligheid boven alles. Uitgerekend die Tesla’s hebben al een paar keer laten zien dat dergelijke systemen nog verre van waterdicht zijn. Maar welk toekomstbeeld wacht ons als ze dat uiteindelijk wel zijn? Dat van een keurig geordende rij vierwielers, die op al even keurig gepaste afstand van elkaar met keurig gereguleerde constante snelheid over de wegen…ja wat eigenlijk? Kruipt, rijdt, glijdt? Dat lijkt me het ultieme ontmoedigingsbeleid voor autobezit, laat staan motorbezit. Asfalt zou dan net zo goed vervangen kunnen worden door treinrails, want de beleving zal op deze wijze immers niet veel verschillen van een gemiddeld treinritje, met als grote verschil dat iedereen in zijn eigen exclusieve coconnetje om zich heen zit te kijken.

Zo ver zal het voorlopig nog niet komen, in ieder geval niet voor motoren, als we Fevzi Yildirim mogen geloven. Hij staat bij Bosch aan het hoofd van alle elektronische ontwikkelingen op tweewielergebied, maar is bovenal zelf ook een fervent motorrijder, zoals je verderop in deze MotoPlus kunt lezen. Yildirim noemt de opmars van elektronica op de motor onomkeerbaar en absoluut noodzakelijk om het aantal ongevallen met motorrijders verder terug te dringen, maar ziet een zelfrijdende motorfiets eerder als een potentieel gevaar dan als een verrijking voor de motorwereld. Een geruststellende gedachte! Interessanter is zijn visie op de integratie van de smartphone in de motorfiets. Dat deed in eerste instantie óók mijn wenkbrauwen fronzen, want gaan we straks al rijdend ook nog onze mail beantwoorden en Whatsappen dat het vuur onder de piepers kan? Nee gelukkig niet, dat blijft volgens Yildirim bij specifiek op de motor toegesneden functies. Maar bovenal ziet hij die integratie als hét middel om motorrijden sexy te houden voor de met de smartphone vergroeide jeugd. Niet zo’n gekke gedachte als ik kijk naar mijn jongste zoon, die af en toe op het dashboard van een testmotor naar een ander scherm probeert te swipen. Als dat de manier is om jongeren enthousiast te maken voor het ‘ambachtelijke’ motorrijden, zoals we dat nu nog kennen, en om de zelfrijdende motor op veilige afstand van het motorrijden te houden, dan kan die koppeling wat mij betreft niet snel genoeg komen!

Jeroen Hidding, adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws