Warmdraaien 3 – 2016
Precies twee vierkante meter. Dat was de afmeting van onze stand in Utrecht, toen Sebastiaan Horsman en ondergetekende exact 10 jaar geleden met MotoPlus op de markt kwamen. Naïef en amper droog achter de oren kregen we aanvankelijk van de beursorganisatie te horen dat we helemaal geen stand konden krijgen om dat heugelijke nieuws wereldkundig te maken. Achterkamertjespolitiek en onvermoede zakelijke lijntjes achter de schermen zorgden ervoor dat de Motorbeurs in 2006 haar oren liet hangen naar de op dat moment grootste motorbladenuitgever van Nederland. En die zag de bui blijkbaar al hangen….
Tja, daar sta je dan als startende ondernemer met je goede gedrag. En met negen pallets vol nieuwe bladen die we gratis uit wilden delen. Gelukkig bracht De Telegraaf (toch makkelijk als je een paar mensen kent…) uitkomst: zij stelden hun kranten-verkoophoekje beschikbaar en zo begonnen we op donderdag 16 februari 2006 met wat een succesverhaal is geworden. Deze mooie MotoPlus met 132 boordevolle pagina’s is daar weer een bewijs van.
De bladen vlogen weg op de beurs, tien jaar geleden. En gelukkig ook daarna, toen MotoPlus in de winkel kwam te liggen en we een heleboel abonnees kregen. Veel van die abonnees van het eerste uur zie ik nog elk jaar terug, als ze komen buurten op onze stand in Utrecht. We koesteren ze, want zonder hen hadden we geen mooie start kunnen maken en in tien jaar niet uit kunnen groeien tot de grootste op motorbladengebied in Nederland en België.
Ons onderbuikgevoel heeft ons wat dat betreft niet in de steek gelaten: de motorrijder was duidelijk toe aan gedegen informatie, goed onderbouwde testen van motoren, motorkleding, helmen en accessoires, uitnodigende reisverhalen en verrassende reportages. Voor ongefundeerd geneuzel, vage testen en onscherpe foto’s heb je in deze moderne tijd immers absoluut geen blad meer nodig; daar staat het hele internet al vol mee….
Om in 2006 een vliegende start te kunnen maken en veel motorinformatie te kunnen bieden, hebben we ons van meet af aangesloten bij de Motorpresse-groep (een combinatie van elf Europese motorbladen onder aanvoering van het Duitse Motorrad). Op die manier hoefden we met name de grote motor- en kledingvergelijkingstesten niet in ons kleine uppie te maken, maar gezamenlijk met alle Motorpresse-bladen. Dat was voor velen even wennen (ook vanwege de ongezouten kritiek die sommige motoren of motorkleding over zich heen kregen), maar ons Nederlandse taalgebied is simpelweg te klein om dergelijke kostbare testen zelfstandig uit te voeren. En nieuw is dat natuurlijk niet: ook bij veel autobladen en zelfs talloze tv-formats worden soortgelijke internationale samenwerkingen gehanteerd. Het scheelt echt of je iets met een redactie van drie mensen moet uitvogelen, of dat er achter de schermen vijftig mensen aan kunnen werken….
Hoe dan ook: na tien jaar is MotoPlus niet meer weg te denken uit de motorwereld. Bovendien hebben we ondertussen aan ‘gezinsuitbreiding’ gedaan en geven we naast de Dakar Gids (éénmaal per jaar) ook MotoPlusXL en Noppennieuws uit. Het tweemaandelijkse en luxe uitgevoerde MotoPlusXL is een compilatie van de beste artikelen uit vier normale MotoPlus-uitgaves en enkel verkrijgbaar via de losse verkoop op andere verkoopadressen. En Noppennieuws is het grootste Nederlandstalige motocross- en offroadmagazine, waarbij je bij wijze van spreken een crossbril moet dragen bij het lezen, anders krijg je zand in je ogen….
Maar MotoPlus blijft de basis van onze uitgeverij en om samen met ons even terug te blikken op de eerste tien jaar, nodig ik bij deze alle abonnees uit om op onze stand in Utrecht een bak koffie te komen drinken en een aardigheidje in de vorm van een MotoPlus-bandana op te halen.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus