Nieuws

Warmdraaien 24/2010

Het is bijna een ijzeren wet dat de motorbranche enkele jaren na-ijlt op de overige economie. Zoals de autowereld, waar de nieuwverkopen inmiddels weer tot ongekende hoogtes stijgen. Die opgaande lijn heeft de motorwereld nog niet te pakken. Laten we hopen dat dat in 2011 wel gebeurt, want de motorwereld zit te snakken naar een duwtje in de rug, zowel financieel-economisch als mentaal.

Op de valreep van 2010 stond de motor gelukkig weer eens positief in het nieuws: na succesvolle proeven in Zuid-Holland en Utrecht gaat Rijkswaterstaat de komende jaren veel meer motorfietsen inzetten voor het bestrijden van files op de hoofdwegen. Iedere minuut die een weginspecteur van Rijkswaterstaat eerder op de plaats van een ongeval is, scheelt volgens die instantie drie minuten file aan de achterkant. En omdat je met de motor in het drukke verkeer – zoals wij als motorrijders al jaren weten – veel sneller op de plaats van bestemming bent, gaat Rijkswaterstaat de komende tijd dus steeds vaker motoren inzetten om ongevallen op snelwegen in de spits af te handelen. De succesvolle proef krijgt daarmee landelijke navolging, nadat een onafhankelijk bureau concludeerde dat de doorstroming van het verkeer in de spits met motorinspecteurs verbetert. Rond Rotterdam rijden inmiddels al vier Rijkswaterstaat-motoren rond en in de regio Utrecht één. Het komende anderhalf jaar komen daar nog 35 motoren bij op de drukste wegen en rond plaatsen met grote evenementen. Daarvoor worden honderd motorinspecteurs opgeleid.

En een kleine tip voor Rijkswaterstaat en het betrokken Ministerie: met nòg meer motoren op de weg in de spits, worden de files nòg kleiner. Dus in plaats van een demotiveringsbeleid (denk aan de steeds lastigere rijbewijshorde en de belastingverhogingen) zou je het motorrijden ook kunnen stimuleren. En daarvoor hoef je geen gekke dingen te doen: kijk naar de omringende landen waar de Europese motorwetgeving gewoon wordt toegepast. Goed voor de motorbranche, maar nog veel beter voor het verkeer. Helaas verschuilen onze bewindslieden zich op dit punt achter verkeerd geïnterpreteerde ongevalcijfers. Tja, met de politieke carrière in het achterhoofd snijdt een volksvertegenwoordiger zich niet graag in de vingers met zo’n heikel punt. Regeren is immers vooruitzien, vooral als het om je eigen politieke loopbaan gaat. Al wil ik ze in het kader van de kerstgedachte toch een keer het voordeel van de twijfel geven: met de naderende verhoging van de maximum snelheid naar 130 op sommige snelwegen lijken de angsthazen in elk geval minder nadrukkelijk aan het politieke roer te staan.

Bij MotoPlus kijken we vooral uit naar het nieuwe motorseizoen. Naar de Moto-GP-races (hoe gaat Rossi het doen op de Ducati en Stoner op de Honda?), naar de mooie toerritten en reizen die we gaan maken en natuurlijk naar de vele testen die alweer op de planning staan. Met als hamvraag: kan BMW zijn unieke, in 2010 veroverde toppositie – zowel qua prestaties als verkoopcijfers – vasthouden? Of zijn de andere merken wakker geworden en gaan ze terugslaan? Een gepland interview in dit nummer met BMW Nederland ging niet door omdat men volgens hun woordvoerder ‘zichzelf niet op de borst wilden slaan’. Is dat een gentlemens-antwoord of gebrek aan vertrouwen in de toekomst?

Ik sluit af met iedereen namens de redactie naast veel leesplezier met MotoPlus 24 ook hele prettige kerstdagen en een fijne jaarwisseling toe te wensen.

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.