Warmdraaien 24/2009
MotoPlus 24 is met zijn 132 pagina’s de dikste die we in ons nu exact vierjarig bestaan uit hebben gebracht. Een nummer waar wij als redactie trots op zijn. We hopen je weer van de eerste tot de laatste pagina te kunnen boeien. Zoals met de BMW S1000RR-test en de retrobike-vergelijking, met de V4-vergelijking van de Aprilia RSV4 Factory en de Honda RC30, met het artikel over benzineverbruik, met de aangeklede Honda CB1000R, met het techniekverhaal over de het elektrisch systeem van een motor, met de terugblik op het MotoGP-seizoen 2009 en de vooruitblik op de aanstaande Dakar-rally en met het interview met Benno en Thecla Graas, die op een oude Enfield Bullet met aanhangwagen rond de wereld reisden.
Kortom: veel leesvoer om de komende feestdagen mee door te komen. Ook de MotoPlus-redactie kruipt trouwens even onder de kerstboom: de redactie is van 21 december t/m 3 januari gesloten en vanaf 4 januari zijn we er weer. En MotoPlus 1 van 2010 ligt op 13 januari in de brievenbus en in de winkel.
Bij het laatste nummer van het jaar kun je bijna niet anders dan terugkijken en dat zal vaak met gemengde gevoelens worden gedaan. Yamaha bijvoorbeeld, won op het sportieve vlak in 2009 alles wat er te winnen viel, met onder meer wereldtitels in de MotoGP, Superbike, Supersport en MX1-motorcross. Dat is een hele dikke felicitatie waard, want het is lang geleden dat een fabrikant zo dominant was in de motorsport. Voor Honda restte de allerlaatste 250 cc wegracetitel, aangezien deze klasse jammer genoeg ophoudt te bestaan en wordt vervangen door de Moto2-klasse. In mijn ogen een gedrocht van een raceklasse, waarin iedereen met hetzelfde blok (ook een Honda, trouwens) rijdt. Het kan natuurlijk meevallen, maar net als bij de huidige Formule 1 heb ik het idee dat het team dat de reglementen van deze ‘kunstmatige’ klasse het slimste interpreteert gaat winnen. Het blijft gewoon jammer dat de 250-tweetakten zijn opgeofferd. Dat waren tenminste pure racemachine’s, met veel historie. Een historie die stopt in 2009.
Maar ondanks die sportieve successen is er bij beide fabrikanten weinig reden tot het bouwen van een feestje, want de productie staat enorm onder druk, er zijn reorganisaties gestart en er worden zelfs fabrieken gesloten. In Nederland lijkt de schade van de crisis weliswaar nog mee te vallen met in 2009 een 16% lagere nieuwverkoop (met wel een lichte stijging in de verkoop van gebruikte motorfietsen) ten opzichte van 2008. Maar met name in Amerika zijn de motorverkopen dramatisch ingestort, waardoor de Japanse productie dit jaar met 44% is gekrompen. Op de immense aantallen die er in Japan worden geproduceerd, praat je dan dus over een verlies van een half miljoen motorfietsen! Terwijl de productie de afgelopen jaren al steevast is gekrompen: 25 jaar geleden maakten ze nog 7 miljoen motorfietsen, waarvan 3,3 miljoen 50 cc-tjes, nu dus nog één-tiende daarvan.
Logisch dat de Japanse fabrikanten momenteel heel voorzichtig zijn en er – afgezien van de VFR1200 – weinig groot 2010-nieuws is gepresenteerd. Wat dat betreft laten de Europese merken, met BMW en Ducati voorop, zich niet kennen. Natuurlijk, de crisis lijkt op deze merken wat minder vat te hebben, maar ze tonen lef en expansiedrang. Laten we hopen dat zij de motorwereld de weg omhoog in 2010 kunnen wijzen.
Rest mij niets anders dan u veel leesplezier, prettige feestdagen en alvast een heerlijk motorjaar 2010 toe te wensen. Tot volgend jaar!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus