WARMDRAAIEN 24 – 2013
Volgens Bernard Wientjes verdienen we bij MotoPlus – samen met duizenden andere jonge bedrijven die de crisis weten te overleven – de Nobelprijs. Het is volgens hem razend knap hoe veel Nederlandse bedrijven op dit moment op eigen kracht uit het dal klauteren. En als voorzitter van de VNO-NCW (de vereniging van Nederlandse werkgevers) heeft Wientjes er kijk op; hij werd zojuist voor het vierde jaar op rij benoemd tot meest invloedrijke Nederlandse bestuurder en kan als geen ander het ondernemersklimaat inschatten.
Dat klimaat is met name in onze tijdschriftensector bijzonder kil, om niet te zeggen ijzig koud. Wekelijks zijn er berichten te lezen over reorganisaties of faillissementen bij uitgeverijen, waarbij honderden banen worden geschrapt. Ook de motorbladen ontkomen hier niet aan. Nadat eerder Kicxstart al door een Belgisch bedrijf werd overgenomen, staan nu Motor Magazine en Moto73 ‘in de etalage’. Hun eigenaar – het Finse Sanoma – voert een ‘strategische heroriëntatie’ door. Daarmee bedoelen ze dat deze bladen – samen met dertig andere – verdwijnen als er niet op korte termijn een overnamekandidaat wordt gevonden.
Ook ons bereiken daar veel vragen over. En ja, de overvolle bladenmarkt kan best een sanering gebruiken, maar nee we zijn er niet blij mee. Wij geloven namelijk in tijdschriften èn in onze eigen kracht. Die kracht is dat MotoPlus ‘lean and mean’ wordt gemaakt door een groep motorliefhebbers in een klein, specialistisch bedrijf, waarbij we gebruik maken van een slimme samenwerking met het Duitse Motorrad.
Bovendien sluiten wij onze ogen niet voor de moderne tijden. Vanaf ons begin in 2006 kan elke abonnee zijn MotoPlus ook als ‘digimagazine’ op de computer, tablet of telefoon lezen. Wie nu abonnee wordt, krijgt dus ook ons hele digitale archief van alweer bijna 200 motorbladen er gratis bij! Via onze geheel vernieuwde website kun je als abonnee eenvoudig inloggen en zoeken naar een bepaalde test of onderwerp. Binnen een paar seconden heb je dat bewuste artikel in een mooi ‘bladersysteem’ in beeld, waar ter wereld je ook bent! (MotoPlus wordt daardoor ook veel gelezen door expats en soldaten op buitenlandse missie!)
Ook voor 2014 hebben we weer grootse plannen, zowel met ons blad als met ons digimagazine. Dan zul je als abonnee het blad nog nadrukkelijker kunnen zien groeien en komen er bijna dagelijks nieuwe artikelen online, nog voordat al die artikelen tezamen op papier met een nietje erdoor bij je in de brievenbus vallen.
En over grootse plannen gesproken: vanaf volgende week is onze redactie twee weken gesloten vanwege ons ‘kerstreces’; MotoPlus 1 van 2014 verschijnt dus op 10 januari. Die vrije weken ben ik in elk geval veel in mijn werkplaats te vinden, want na enkele jaren prakkiseren en twijfelen ben ik sinds een paar dagen in het bezit van een splinternieuwe Kawasaki W800, met de bedoeling deze om te bouwen tot ‘klassieke’ caféracer. Dat idee spookte al een paar jaar door mijn hoofd en nu gaat het er van komen: clip-ons (of M-stuurtje?), nieuwe koplamp, rem-schakelset, K&N-filters of open kelken, andere spatborden, buddyseat met andere tank misschien, mooie 2-in-1-uitlaat en andere remmen staan in elk geval op het verlanglijstje. Gewoon lekker prutsen en klooien. En tegenslagen incasseren: een nieuwe replica van de supergave Fontana voorremtrommel met vier oplopende remschoenen blijkt helaas al meer dan 1.700 euro te kosten; dat kon wel eens de redding zijn van het originele schijfremmetje… Verder ga ik me in de kerstvakantie ook mentaal voorbereiden op het moment dat ik ijzerzaag en slijptol in het nieuwe frame zet om de overbodige steuntjes en beugeltjes – plus duovoetsteunen – te verwijderen. Da’s toch een spannend moment bij een motor met 2 kilometer (één rondje industrieterrein Hofskamp in Varsseveld) op de teller. Volgend jaar kun je de ombouw van de W800 in een serie artikelen gaan volgen; alle advies is daarbij welkom via eric@motoplus.nl! Voordat ik begin te sleutelen en zagen, wens ik iedereen namens het hele MotoPlus-team prettige feestdagen en een supergoed 2014!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus