Warmdraaien 23/2012
De verkiezingen van 12 september waren amper achter de rug, of wij simpele zielen mochten ons gaan afvragen waarop we precies gestemd hadden. Binnen enkele weken waren alle principes glimlachend overboord gezet, de hang naar macht is blijkbaar groter dan ‘zeggen wat je doet en daarna doen wat je hebt gezegd’. Zodat er dus een gedrocht van een regeerakkoord op tafel kwam, waarmee niemand kon leven. Zodat men in Den Haag nu dus moet redden wat er te redden valt.
Een van de zaken die gerepareerd gaat worden, is de afschaffing van de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor auto’s en motoren van 25 jaar en ouder. Veel verzamelaars van klassieke motorfietsen en youngtimers zullen een zucht van verlichting slaken, nadat SP-Kamerlid Farshad Bashir de regeringsplannen wisten te dwarsbomen met een motie, zodat er toch weer zicht is op vrijstelling van de MRB voor klassiekers, als deze tenminste hobbymatig worden gebruikt.
Zelf heb ik ook een paar van die oudjes staan die in die categorie vallen. Onder meer de oude BMW van mijn vader. Onder het mom: ‘Ach hij eet geen brood, betaal ik elk jaar een paar tientjes voor een klassieker-verzekering en staat hij daar eigenlijk maar te staan. De BMW komt zelden tot nooit meer buiten, maar wegdoen? Nee, liever niet. En ik weet zeker dat er zo honderden, zo niet duizenden motoren hun oude dag doorbrengen onder een oud laken in de schuur. Maar het zou anders worden als we met ons allen over dit ‘culturele erfgoed’ toch wegenbelasting zouden moeten gaan betalen. En helemaal als je er niet 1 of 2, maar een hele schuur vol oude motoren hebt staan.
Ruim 30 jaar geleden, toen ik mijn rijbewijs haalde, had mijn vader ook een paar motoren waar hij zelden tot nooit mee reed en die hij wilde ‘bewaren’. Daarop zat destijds een zogenaamde zestigdagenkaart. Dan hoefde je niet het volle pond te betalen, maar kon je zoals de naam al zegt zestig dagen per jaar gebruik maken van die motor of auto, tegen gereduceerd tarief. En elke dag dat je ermee op de openbare weg kwam, moest je de kaart netjes invullen. Die regeling werd later afgeschaft wegens te omslachtig en daarvoor kwam dus de vrijstelling van voertuigen ouder dan 25 jaar. Toch passeerde ook deze zestigdagenkaart weer de revue in deze recente discussie. Een discussie die trouwens is ontstaan omdat veel ‘slimmeriken’ een auto van 25 jaar of ouder uit Duitsland importeerden voor dagelijks gebruik. In Duitsland zelf zijn die oudere auto’s namelijk relatief goedkoop, omdat ze daar niet meer aan de strengste milieu-eisen voldoen en dus niet meer in alle steden mogen rijden. Door zo’n Mercedes, BMW of Audi in te voeren, kon je er hier nog jarenlang plezier van hebben, belastingvrij en wel. Het zal duidelijk zijn dat die MRB-vrijstellingsregeling daarvoor nooit bedoeld was. Logisch dat er dus een correctie op de vrijstelling komt om deze uitwassen tegen te gaan. Maar gelukkig blijft de verzamelaar en klassiekerliefhebber, die de klassiekers niet gebruikt als vervoermiddel maar puur voor de hobby, dus buiten schot.
Tenminste: als hij of zij niet te vaak over de tienbaans-A2 rijdt tussen Utrecht en Amsterdam. Want die asfaltzee is weliswaar superveilig, dankzij de tergende maximumsnelheid van 100 km/uur gekoppeld aan trajectcontrole blijkt die A2 gewoon een verkapte tolweg: hij levert dagelijks ruim twee ton aan boetes op! De politie deelde er tussen 20 juli en 29 september 186.000 boetes uit, voor een totaalbedrag van 13,5 miljoen! Kijk dan begint de aanleg van zo’n stukje weg toch te lonen. Met zo’n verdienmodel kun je links en rechts nog eens een paar rijbaantjes extra aanleggen, die betalen zich toch wel terug!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus