Warmdraaien 23/2011
In MotoPlus 23 zit weer de jaarlijkse koopgids, een overzicht van alle merken en modellen die er in 2012 te koop zijn, inclusief de prijzen in Nederland en België. Die koopgids is gekoppeld aan de traditionele Motor van het Jaar verkiezing. Sinds 2007 kunnen de lezers van MotoPlus, samen met die van acht zusterbladen, hun stem uitbrengen in deze Europese populariteitspoll en zo bepalen wie in 2012 de opvolger wordt van de Ducati 1098 (2007), de Kawasaki 1400GTR (2008), Aprilia RSV4 (2009), Honda VFR1200F (2010) en de BMW K1600 (2011).
Onder alle mensen die een stem uitbrengen in deze verkiezing – en dat kan met de stemkaart in het hart van MotoPlus 23, of online via www.best-bikes.eu/nl – verloten wij een spiksplinternieuwe Honda NC700X. Een hebbeding, let op mijn woorden. Die NC is namelijk een vertegenwoordiger van een hele nieuwe generatie Honda’s, een machine waarmee ’s werelds grootste motorfabrikant een onverwacht reële kijk op de hedendaagse motorwereld geeft.
Honda pakt voor 2012 in zijn geheel groots uit met de vernieuwde Fireblade, nieuwe Crosstourer V4, een paar nieuwe kleine scooters en een flink aangepakte VFR1200 (hopelijk kan die tweede generatie-VFR1200 de hooggespannen verwachtingen wel waarmaken). Maar de drie nieuwe 700 cc middenklassers, allen gebaseerd op hetzelfde moderne tweecilinderblok, tonen in mijn ogen meer visie dan al het andere nieuws samen. Die visie vinden we terug in het bouwdoosprincipe: het nieuwe motorblok is van meet af bedoeld voor meer dan één model. Maar ook het brandstofverbruik toont dat Honda in 2012 een realistische kijk heeft. Niet langer was het topvermogen of de topsnelheid het hoogste doel bij de ontwikkeling van deze krachtbron, maar juist de economische aspecten waardoor de rijkosten van de nieuwe twins zeer laag blijven. Niet in de laatste plaats door een verbruik dat volgens Honda richting de 1 op 28 (minder dan 3,6 liter op 100 km) gaat. Jeroen Hidding reed afgelopen week in Portugal al een dag met de NC700X en wist te melden dat hij ruim 1 op 26,6 had gerealiseerd tijdens een ‘ongeremde’ testrit met veel stadsverkeer, dat belooft dus wat. Bovendien blijkt er met de mager ogende 52 pk in de praktijk goed te leven, zo verhaalt hij vanaf pagina 14 in dit nummer. Als bonus blijkt de NC700X ook nog eens een keer erg praktisch met zijn grote bagageruimte op de plaats waar je normaal de tank verwacht.
Het grootste nieuws is echter de nieuwprijs van minder dan 7 mille, inclusief combined-ABS remsysteem. We waren bijna vergeten dat het kon: onze aanhoudende vraag naar technische hoogstandjes, magnifiek rijgedrag en verbluffende prestaties heeft onze blik op de prijzen van al dat tweewielermoois wat vertroebeld. En Honda zet ons nu in één klap weer met beide voeten op de grond.
Die NC700X-prijs zet de motorfiets weer in verhouding tot bijvoorbeeld goedkope auto’s die momenteel het wegennet – mede dankzij allerlei vaag belastingvoordeel – overspoelen. Bovendien is Honda het enige merk dat lijkt in te zien dat de nieuwverkopen de laatste jaren weliswaar dramatisch zijn gekelderd in Europa, maar dat de handel in occasions welig tiert. Dat zal niet in de laatste plaats komen door de prijzen van nieuwe motorfietsen: een hobby mag geld kosten, maar niet meer onbeperkt. Dus doorbreekt Honda die ban en biedt nu een nieuwe motor voor een gebruikte prijs aan. Clever!
En ik weet dat hij het nooit zal worden – daarvoor dromen we allemaal toch veel teveel van een Panigale, een Tiger Explorer, een F3 of een Crosstourer – maar in mijn ogen is die NC700X nu al de Motor van het Jaar 2012.
Stemmen dus in de Motor van het Jaar verkiezing, dan is hij straks misschien van jou!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus