Nieuws

Warmdraaien 23 – 2015

Voor nieuwsjagers was het weer een heerlijke maand. De Italiaanse Eicma-beurs in Milaan, de grootste motorshow ter wereld, werd immers door vrijwel alle fabrikanten aangegrepen om hun nieuwe 2016-modellen wereldkundig te maken. Kawasaki koos er trouwens voor haar belangrijkste nieuws, de stevig opgewaardeerde ZX-10R, al enkele weken voor de Milanese beurs te lanceren (zie MotoPlus 20). Slim, op die manier claim je het moment enkel en alleen voor jezelf en hoef je niet samen met tientallen andere nieuwtjes de aandacht te delen.

Ook BMW deed dat, precies één week voordat de Eicma de deuren opende. MotoPlus 21 lag toen echter net op de drukpers, vandaar dat we je nu op pagina 22-23 bijpraten over BMW’s plannen om de komende jaren groter te groeien door kleinere motorfietsen te produceren. Om de diehards gerust te stellen: de boxer blijft de basis voor BMW, maar daarnaast slaan ze volkomen nieuwe wegen in door lichte motoren voor met name Azië en Zuid-Amerika te gaan produceren. BMW Motorrad opperhoofd Stephan Schaller legde uit wat de beweegreden voor deze nieuwe strategie was en ik vond dat een behoorlijke eye-opener.

In 2007, voor de financiële crisis, werden er wereldwijd bijna 1,6 miljoen zware motorfietsen van 500 cc of meer verkocht. De crisis zorgde ervoor dat dit aantal bijna halveerde. In de autowereld gebeurde eigenlijk hetzelfde, maar die markt trok ook razendsnel weer aan, terwijl de wereldwijde afzet voor zware motorfietsen nauwelijks meer herstelde van die crisis-dreun. De laatste jaren worden er nu bijna 860.000 motoren boven de 500 cc verkocht en volgens de kenners zal dat waarschijnlijk nog jaren zo blijven.

 

Nu lijkt 860.000 motoren een prachtig aantal, maar de wereldwijde cijfers voor ‘gemotoriseerde tweewielers’ zorgen toch voor gepaste nederigheid. Er worden elk jaar namelijk 114 miljoen gemotoriseerde tweewielers geproduceerd! Oké, de teller begint al te lopen bij elektrische fietsen en snorfietsen, maar wij maken ons hier in Europa dus vooral druk over slechts 0,75% van die wereldproductie! Natuurlijk, omzettechnisch ziet het er heel anders uit en de ‘dikke motorfietsen’ zijn ook vooral imagebuilders voor fabrikanten, maar het kan toch geen kwaad je te realiseren dat wereldwijd de 300 cc motorfiets bijvoorbeeld helemaal booming is. Vandaar dat alle merken daarmee momenteel dus ook zo actief zijn. Dat heeft dus niets met ons Europese A1 of A2-rijbewijs te maken; dat is slechts bijvangst….

Ook BMW stapt nu dus in deze interessante markt; een goed verstaander begreep dat ze er de komende jaren graag 60.000 van willen gaan verkopen, met name in Brazilië. Daarmee komt hun totale jaarproductie op 200.000; die grens wil men in 2020 slechten. Hun nieuwe G310R wordt trouwens in India geproduceerd, in samenwerking met TVS. Dat is een Indiase fabrikant die nu jaarlijks 2,5 miljoen motorfietsen bouwt. Daarmee is TVS lokaal nog lang niet de grootste, dat is namelijk Hero, de Indiase fabriek die nauwe banden heeft met Honda. Zij produceren 7 miljoen motorfietsen tussen de 97 en 223 cc per jaar….

Natuurlijk, het is allemaal van een totaal andere orde dan de Europese markt, maar het kan toch geen kwaad je te realiseren dat er momenteel voor motorfabrikanten meer bestaat dan Europa of zelfs maar Nederland en België. Maar eerlijk is eerlijk: ik begrijp de belangen van een goede en slim geproduceerde 300, die wereldwijd als warme boordjes over de toonbank zal gaan, maar ben toch heel blij dat Yamaha de show stal in Milaan met hun nieuwe MT-10, een heftige naked met het blok en rijwielgedeelte van de huidige R1….

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws