Nieuws

WARMDRAAIEN 23 – 2013

Bovag en Rai Vereniging hebben onlangs becijferd dat de gezamenlijke overheden in 2012 op een paar ton na 20 miljard hebben geïncasseerd van de Nederlandse weggebruiker. De Rijksoverheid zelf was via belastingen als de BPM, motorrijtuigenbelasting, accijns op brandstof, assurantiebelasting, verkeersboetes en BTW op de aanschaf, maar ook op het onderhoud en de brandstof de absolute grootverdiener: gezamenlijk hebben alle weggebruikers 17,6 miljard in de staatskas gestort. De provincies vonden het ook prima zo, want alleen al aan de opcenten op de motorrijtuigenbelasting kregen zij 1,5 miljard binnen en de gemeentes hoorde je ook niet klagen, want de 600 miljoen aan parkeergeld verdween direct in hun zak. Als we die 19,7 miljard omrekenen over de ruim 9,2 gekentekende voertuigen in dit land, dan draagt elk voertuig per jaar gemiddeld maar liefst 2.141 euro bij aan onze nationale economie.

Natuurlijk: we kregen er als weggebuiker ook iets voor terug, want in 2012 werd door het Rijk maar liefst 5,2 miljard besteed aan alle verkeersvoorzieningen in Nederland bij elkaar. Dat is dan wel inclusief alle werkzaamheden aan het spoor. En die nu al wegkwijnende Fyra hogesnelheidstreinen…

Kortom: de Nederlandse weggebruiker levert de staat een plusje op van 14,5 miljard. Kijk da’s lekker makkelijk verdiend! Bovendien is dat bedrag verspreid over ruim 9 miljoen voertuigen en dik 10 miljoen rijbewijsbezitters, dus de kans dat die gezamenlijk een blok gaan vormen tegen deze ‘diefstal’ is wel heel erg klein. Verdeel en heers heet dat in politieke kringen.

Met dat in het achterhoofd sloten VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie onlangs een akkoord om binnenkort nog één miljard extra uit de weggebruiker te persen. Dat moet gaan gebeuren via een aanpassing van de motorrijtuigenbelasting, het verhogen van de BPM en het verhogen van de brandstofaccijnzen. Dat laatste zou zich – zegt men nu nog – vooral richten op diesel en LPG. En dat is hard nodig ook, want waar de Nederlandse benzine veruit de duurste is van heel Europa, daar blijken er potverdorie in Europa toch nog een paar landen iets duurdere diesel en LPG te hebben! Dat kunnen we natuurlijk niet over onze kant laten gaan…

Nu weten we hier als klein zelfstandig bedrijf maar al te goed dat je je huishoudboekje op orde moet houden. Zodra je meer geld uitgeeft dan dat er binnenkomt, heb je een probleem. En moeten er maatregelen genomen worden. Maar dan is het wel handig als je op zo’n moment de juiste maatregelen neemt en geen averechts werkende.

Toenmalig minister Jan-Kees de Jager beloofde ons in 2011 middels de zogenaamde ‘Autobrief 1’ nog dat de belastingen en heffingen voor de weggebruiker tot 2016 vast stonden. ‘In beton gegoten’, zoals hij het zelf zei. Maar blijkbaar is die brief kwijtgeraakt en heeft de betonrot toegeslagen, want de huidige coalitie en de drie instemmende oppositiepartijen kunnen zich er niets van herinneren en willen de belastingen en accijns toch opnieuw verhogen. Daarmee gaan ze voorbij aan het feit dat inmiddels 53% van de bewoners in de grensstreek door de hoge Nederlandse brandstofprijzen in Duitsland of België gaan tanken! En een enquête heeft al aangetoond dat dit zelfs naar 66% gaat oplopen, als de brandstofprijzen nog verder stijgen. Het schijnt nu al om 1,2 miljard liter te gaan, die in het buitenland wordt getankt. Daardoor loopt de Rijksoverheid juist 1 miljard aan inkomsten uit accijnzen en BTW mis! Logisch dat de economie in België en Duitsland het relatief goed doet, van je buren moet je hebben, nietwaar? Maar hoe kun je als Nederland-Handelsland nu zo’n denkfout maken? Ik zou zeggen: minimaal één kwartje van de brandstofprijzen af, zodat de buitenlanders juist bij ons komen tanken. En wijzelf tegelijkertijd wat extra geld in de zak houden voor een nieuwe motor, auto of huis, zodat de economie hier weer aan het rollen komt.

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws