Nieuws

Warmdraaien 22/2013

‘Zonnige vooruitzichten’ staat er boven de vergelijkingstest van de nieuwe Yamaha MT09 met de Triumph Street Triple, zoals die te lezen is de nieuwste MotoPlus. Maar eigenlijk had die kreet ook in dikke chocoladeletters op de cover van deze MotoPlus kunnen staan, want niet alleen de twee driecilinders uit deze test zorgen voor zonnige vooruitzichten, de hele motorwereld lijkt de toekomst ook eindelijk weer tegemoet te lachen.
Dat was in elk geval mijn conclusie na drie dagen Eicma-beurs in Milaan: er waarde namelijk een hele positieve vibe over de beurs, zoals ik dat in jaren niet gevoeld heb. Het leek wel alsof de fabrikanten de koppen bij elkaar hadden gestoken en met elkaar hadden afgesproken om gezamenlijk een dikke vette streep onder de crisis te zetten en vanaf nu alleen nog maar omhoog te gaan kijken. Dus stoppen met het dralen, met sippen en met treuren over dalende verkoopcijfers. En stoppen ook met nietsdoen, maar beseffen dat de motorwereld alleen op eigen kracht uit het dal kan klimmen. Dus de mouwen opstropen en met mooie nieuwe modellen de weg omhoog inslaan. Laten zien dat de motorwereld weer het speelveld wordt van bevlogen designers, van slimme techneuten en van ontwerpers die zelf ook heel graag met de motor rijden, in plaats van geregeerd te worden door zure boekhouders.
Bij vrijwel elk merk voelde je op de Eicma deze positieve energie. Men had het beste beentje weer eens voorgezet met mooie stands en mooie nieuwe modellen. Ik ben ervan overtuigd dat dit de ‘jumpstart’ is die de branche nodig heeft, om de motor letterlijk en figuurlijk weer aan te laten slaan!

Ondanks de zware jaren heeft de crisis ons toch ook goede dingen gebracht: realiteitzin en betaalbare motoren bijvoorbeeld! Want de show werd in Milaan niet langer gestolen door de topmodellen van de diverse merken; de machines met de meeste pk’s, het minste gewicht of de hoogste topsnelheid. Alleen bij de naked-bikes ontwaar je nog zoiets als een pk-race, waarbij de Europeanen stoer het voortouw nemen, kijk maar naar de nieuwe KTM 1290 Superduke R en de BMW S1000R. Maar verder zie je dat de motorbranche zich momenteel vooral richt op praktische en zeer betaalbare motoren. Nadat Honda in 2012 de knuppel in het hoenderhok gooide met de spotgoedkope, beregoede NC-serie (die voor 2014 trouwens 50 cc extra krijgt), volgt Yamaha dit voorbeeld met hun nieuwe MT-07, een fraai ogende spiksplinternieuwe tweecilinder met 75 pk en 179 kilo drooggewicht. En dat alles voor de zeer aangename prijs van nog geen 7 mille!
Suzuki laat verder zien dat ook een volwaardige 1000 cc allroad minder dan 13.000 euro kan kosten en zelfs Harley-Davidson heeft ontdekt dat er een motorleven onder de 10.000 euro is: zij presenteerden in Milaan een 500 cc en 750 cc instapper die – voorlopig alleen in India, Azië en Zuid-Europa – verkocht wordt vanaf 5.000 euro.
Daarmee komt een nieuwe motorfiets weer binnen het bereik van velen: 2014 lijkt dus het moment om een lang gekoesterde droom uit te laten komen. Je been over je eigen kakelverse nieuwe motor slaan, zonder de krasjes, gebruikssporen en versleten onderdelen van een gebruikte. Maar voor wie een nieuwe nog steeds te hoog gegrepen is: de ‘new-generation’ betaalbare nieuwe motoren zorgt ook voor een herschikking van de tweedehandsprijzen. Ook op dat vlak is deze ontwikkeling dus toe te juichen, want tussen de 2.000 en 5.000 euro zijn er momenteel echt juweeltjes te koop! Waar onze belastingdienst er maar niet in slaagt om iets leuker èn goedkoper te maken, daar laten de motorfabrikanten zien dat dit wel degelijk kan! Het nieuwe motorseizoen lijkt nu al niet meer kapot te kunnen!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws