Warmdraaien 22 – 2017
Soms zit het mee, soms zit het tegen. Met de verschijningsdata van MotoPlus bijvoorbeeld. We proberen altijd heel actueel na grote evenementen als bijvoorbeeld de TT van Assen te verschijnen, maar waar dat lukt bij het ene evenement, moet je bij het andere soms even tandenknarsend pas op de plaats maken. Papier is geduldig, maar deadlines zijn onverbiddelijk en knetterhard. Een soortgelijk scenario deed zich afgelopen week voor met de EICMA motorshow in Milaan, dit jaar de enige grote nieuwsshow en ja, al die nieuwe en vernieuwde modellen wil je je lezers natuurlijk heet van de naald en voorzien van zoveel mogelijk specificaties en mooie foto´s voor kunnen schotelen. Alleen vielen de beide persdagen voor ons bijzonder ongelukkig, waardoor we al het nieuws in feite pas twee weken later in MotoPlus nummer 23 hadden kunnen brengen. Een beetje mosterd na de maaltijd dus….
Dat we je in deze MotoPlus toch al het belangrijkste motornieuws voor 2018, verdeeld over maar liefst 26 pagina´s, kunnen brengen, is het resultaat van een weekje flink rondbellen met de heren en dames motorimporteurs, waarna we onder strikte geheimhouding en op straffe van soms torenhoge geldboetes nagenoeg al het motornieuws druppelsgewijs binnenkregen. Vervolgens is het dan een paar dagen achtereen met een voorttikkende klok tot letterlijk een paar minuten voor de deadline aanpoten achter het toetsenbord om al het motornieuws te verwerken en in hapklare brokken op te kunnen dienen. Met resultaat, vinden we zelf met gepaste trots, want vanaf pagina 12 laten we modeljaar 2018 alvast lekker voor je tot leven komen.
En voor jou als lezer is die eerste blik op al die nieuwe en vernieuwde modellen ongetwijfeld net zo magisch als voor ons, toen we de foto’s van al het nieuws afgelopen week voor het eerst op ons beeldscherm zagen. Daar zijn we allemaal eerst en vooral liefhebber voor, nietwaar. Zit het nieuwe model er tussen waarvan je zo vurig hoopte dat ‘ie zou komen, heeft je favoriete motorfiets een opfriskuur gehad of klik of blader je tevergeefs heen en weer naar nieuws dat er niet is? Dat laatste zal in het geval van Suzuki zo zijn, want de Japanners ontbreken helaas op de nieuwspagina’s in deze MotoPlus. Niet omdat we het nieuws niet te pakken konden krijgen, maar simpelweg omdat het er (vooralsnog) niet is. Sterker nog: als enige grote fabrikant gaven de Japanners ook geen persconferentie op de EICMA in Milaan. Op wat andere kleuren en kleine aanpassingen na, geen nieuwe modellen bij Suzuki dus, al deden tot vlak voor de beurs de geruchten de ronde dat de Japanse fabrikant met een nieuwe GSX-R600, GSX-R750 en een nieuwe Hayabusa zouden komen. Voorlopig even niet dus, al zou het zomaar kunnen dat Suzuki halverwege het komende jaar of op een ander moment toch nog met nieuws op de proppen komt, maar dan in de vorm van 2019-modellen. Feitelijk ook een beetje zoals het aanvankelijk met de vorig geïntroduceerde GSX-R1000 ging.
Gelukkig blijft er nog meer dan genoeg over, met voor mij persoonlijk een aantal modellen waar ik nu al reikhalzend naar uitkijk. Ducati’s nieuwe 214 pk sterke V4-superbike uiteraard, een absoluut huzarenstukje van de Italianen. Of Kawasaki’s H2 SX en Z900RS, twee modellen die nog maar eens onderstrepen hoe veelzijdig de Japanners tegenwoordig zijn. En uiteraard ook de nieuwe KTM 790 Duke, een lekker rebelse verschijning in de middenklasse. En vanzelfsprekend ook de nu al veelbesproken Yamaha Niken, waarvan iedereen in eerste instantie dacht aan een sterk staaltje luchtfietserij van Yamaha. Maar niets blijkt dus minder waar, Yamaha toont ballen en zet deze futuristische driewieler gewoon op de markt! Afijn, vanaf pagina 12 hebben we alles keurig voor je op een rij gezet.
Jeroen Hidding, adjunct-hoofdredacteur MotoPlus