Warmdraaien 22 – 2014
Het allerbeste nieuws van de Italiaanse Eicma motorbeurs in Milaan was misschien wel dat er zoveel nieuws was! Want na wat zuinige jaren, waarin vooral de Europese merken de kar moesten trekken, was er nu echt weer volop motornieuws. De Eicma bleek ook absoluut geen Intermot-nabrander, maar had zowaar nog vele echte en verrassende motornieuwtjes voor ons in petto. Het woord ‘motornieuwtjes’ doet trouwens met name de nieuwe Yamaha R1 en de Kawasaki H2 geen eer aan. Dat zijn immers pure 2015-knallers met 200 pk achter het gashendel!
Toch was er ook wel een tegenvallertje. Suzuki had weinig meer te melden en vooral bij Honda was het voor de nieuwsjagers erg mager. Zij toonden het prototype van hun nieuwe Africa Twin, uitgerust met een tweecilinder-lijnmotor en DCT! Maar het bleef dus bij een prototype: het geruchtencircuit wist te melden dat die nieuwe Africa Twin in de laatste testen niet goed genoeg bleek te zijn en ter leste ure terug is gestuurd naar de tekentafel, om nu op zijn vroegst in 2016 bij de dealers te staan. En het leek er een beetje op dat dat leed moest worden verzacht met…een ander prototype. Van de straatuitvoering van Marquez’ RC213V-racer weliswaar, maar de zucht van teleurstelling die door het toegestroomde publiek ging toen de speaker wist te melden dat ook dit een prototype betrof, zei genoeg….
Dan was de presentatie van de nieuwe Yamaha R1, door Valentino Rossi himself, veel spraakmakender. Yamaha had sowieso een vrachtwagen aan nieuwe modellen (zeker weten: met name van de MT-09 Tracer allroad gaan we nog veel horen!), maar met de 2015-R1 reanimeert Yamaha in zijn eentje het bijna doodgebloede supersport-segment. Jarenlang drukten praktische bruikbaarheid, slimme koffersets en comfortabele zitposities een dik stempel op de motorwereld, maar in 2015 mag motorrijden blijkbaar ook weer heftig sportief zijn. Dat onderstreepte Yamaha dus met de nieuwe 200 pk sterke R1, plus de nog sportievere R1M. Voor ons gewone stervelingen zal de MotoGP-racerij niet veel dichterbij meer komen!
Kawasaki toonde in Milaan de 200 pk sterke straatversie (snel naar pagina 20!) en geeft daarmee het supersportsegment ook – letterlijk en figuurlijk – een enorme boost. Al is de benadering totaal anders dan bij de R1. Die schurkt tegen de MotoGP aan, terwijl de Kawasaki H2 de piketpaaltjes verzet als het om de technische mogelijkheden gaat door het gebruik van een blower. Plus natuurlijk de wetenschap dat de ‘ongecensureerde’ raceversie de 300-pk-grens moeiteloos zal doorbreken. Trouwens, ook het zeer eigenzinnige uiterlijk maakt de H2 anders dan alle andere motorfietsen!
Opmerkelijk is wel dat zo’n revival van het supersport-segment blijkbaar in de lucht hing, want Ducati poetste voor 2015 de toch al niet kinderachtige Panigale op en propte er nog dikkere zuigers in. Die zijn nu 116 mm groot (een blik soep is er niets bij!) en daarmee veruit het grootste wat de motorwereld te bieden heeft. En daarmee hamert deze Ducati V-twin dus 205 paardenkrachten op het asfalt! En alsof dat allemaal nog niet genoeg is heeft Aprilia als kersverse Superbike-wereldkampioen haar RSV4 onder handen genomen en BMW een verbeterde S1000RR gelanceerd.
Al dat supersportgeweld is daarmee adembenemend en dat kon wel eens heel erg goed uitkomen, want mijn oude leren pak hangt met half-versleten kneesliders al enkele jaren werkeloos op zolder en ik vraag me echt af of ik de rits nog dicht ga krijgen. Maar geen nood: we kunnen straks met de jaarwisseling tenminste zeggen dat we in 2015 eindelijk eens wat meer aan sport gaat doen!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus