Warmdraaien 21 – 2016
In een grijs verleden waren zogenaamde conceptbikes bijna gemeengoed. Een jaar of 15 a 20 geleden was met name de Tokyo Motorshow een soort creatieve speeltuin voor designers en ontwerpers, waarbij hele futuristische voertuigen werden getoond. Vrijwel alle grote merken lieten destijds daar in Tokyo hun toekomstvisie zien en als je je ogen dichtkneep en een beetje tussen je wimpers door naar zo’n ‘Battlestar-Galatica-machine’ keek, kon je vaak contouren of technieken ontdekken, die toch binnen enkele jaren terug waren te vinden op productiemodellen. Een spiegel, een wielophanging, een dashboard en meer van dat soort details bleken al een paar jaar later opeens geen toekomstmuziek meer, maar realiteit.
Toch verdwenen de conceptbikes jammer genoeg van de radar. Blijkbaar is men tegenwoordig overal zo productiegericht bezig, dat er geen tijd en geld meer wordt vrijgemaakt voor dit soort vingeroefeningen, waarbij designers en ontwerpers niet worden gehinderd door doelgroepen, mogelijke verkoopcijfers, technische onmogelijkheden of wettelijke eisen. Gelukkig brak BMW een paar weken geleden deze ban, toen ze in Los Angeles op een persconferentie voor financiële media, het doek van hun ‘Vision Next 100’ trokken. Op pagina 36-37 in MotoPlus 21 lees je meer over BMW’s toekomstdroom en op onze website www.motoplus.nl vind je er ook filmpjes over.
Deze futuristische motorfiets is het vierde toekomstmodel dat de Duitse fabrikant de afgelopen maanden toonde, want in het kader van hun 100-jarig bestaan werden ook al ‘Vision Vehicles’ van de drie automerken BMW, Mini en Rolls-Royce getoond. Ook dat zijn geen voertuigen waarin je jezelf zo ziet wegrijden, maar er wordt zo wel een denkrichting geventileerd.
Daarbij mag de motorwereld erg blij zijn dat BMW in al dat futuristische geweld hun Motorrad-tak niet is vergeten; ze zetten niet alleen een toekomstvisie voor BMW neer, maar eigenlijk voor de complete motorwereld. Edgar Heinrich, het opperhoofd van de designafdeling van BMW Motorrad, dicht de motorfiets namelijk ook in de toekomst een grote rol toe en noemt motorrijden zelfs één van de laatste grote avonturen op aarde. Waar designers en ontwerpers van motorvoertuigen doorgaans 5 a 10 jaar vooruitkijken, is ditmaal een veel grotere stap in de toekomst gezet en zou de Vision Next 100 volgens BMW over 30 jaar werkelijkheid kunnen zijn. In die tijd wordt ons leven beheerst door computers en digitale technieken en zijn bijna alle voertuigen zelfrijdend. Heinrich: “BMW is ervan overtuigd dat het motorrijden ook in de toekomst zal blijven bestaan. Het wordt een analoge beleving in een digitale wereld en één van de ultieme manieren om te ontsnappen aan de waan van alledag: op het moment dat je opstapt, ben je vrij. Dat maakt dat de motorfiets in onze ogen in de toekomst juist ‘the Great Escape’ binnen het aardse bestaan zal gaan worden.”
Dat zijn hele grote woorden, maar ik neem aan dat er bij BMW goed over de toekomst wordt nagedacht, al was het alleen al om het kapitaal van hun grootaandeelhouder de familie Quandt ook op langere termijn te kunnen laten renderen.
Ik was in elk geval bijzonder onder de indruk van de BMW Motorrad Vision Next 100. Gewoon omdat het een blik op motorrijden in de toekomst geeft, waarbij men het verleden (de gelijkenis met de R32 uit 1923 is toch opmerkelijk en zelfs de elektromotor lijkt op een boxerblok) zeker niet verloochent. De boodschap voor de motorwereld is duidelijk: we kunnen de toekomst als een bedreiging zien, waarbij de plek van de motorfiets lang niet zeker is, maar we kunnen ook op zoek gaan naar de mogelijkheden. Ik hoop ook dat andere merken zich uitgedaagd voelen door dit conceptmodel en ons de komende jaren ook weer fraaie futuristische machines gaan tonen!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus