Warmdraaien 21 – 2015
En inderdaad: de inkt van mijn vorige warmdraaien was nog niet droog of de verwachte reactie van Rijkswaterstaat viel in mijn mailbox. Ik had namelijk om opheldering gevraagd over de vele waarschuwingsborden langs de A18. Bij nat wegdek is de maximum snelheid begrensd tot 90 km/uur en ik vroeg me af wat dat voor ons motorrijders zou betekenen. Vorige week vrijdag kreeg ik dus een reactie van Jaap Frommé, Afdelingshoofd Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: “Deze borden zijn hier geplaatst omdat bij nat wegdek de weg mogelijk gladder kan zijn dan de gestelde normen aan de stroefheid van het wegdek. Door hier de snelheid te verlagen naar 90 km/uur bij nat wegdek wordt de kans op slippartijen verkleind. Op de planning staat om de stroefheid van het wegdek op dit traject te vergroten, waarna de borden worden weggehaald.”
De reactie onderstreept mijn vermoeden: het wegdek is in de regen inderdaad ‘mogelijk’ gladder dan de geldende norm. En met het woordje mogelijk, plus de waarschuwingsborden dekt Rijkswaterstaat zichzelf behoorlijk in. Ik zou zeggen: niet langer gewacht en nieuw asfalt erop, want zeker voor motorrijders is dit geen wenselijke situatie!
Er is trouwens nog een situatie die voor motorrijders niet wenselijk is, en dat is de opkomst van de zelfrijdende auto’s. Onze regering wil de Nederlandse wegen openstellen als testterrein voor de zelfrijdende auto, zodat Nederland hiermee voorop kan lopen en omdat deze voertuigen volgens de minister gaan bijdragen aan de doorstroming en de veiligheid van het verkeer. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu wil onze wegen dus beschikbaar stellen voor grootschalige testen met deze zelfrijdende auto’s. Eén van de aspecten van deze testen zal zijn hoe de zelfrijdende auto’s van Google omgaan met onvoorspelbaar gedrag van anderen, zoals bijvoorbeeld fietsers. In het hele verhaal ontbreekt de motorfiets echter. Tussen auto’s onderling ontstaat in de toekomst steeds vaker een communicatie, zodat de ene auto weet dat er een andere aankomt, of bijvoorbeeld stilstaat net na een blinde bocht. De motorbranche zal op dit gebied heel goed een vinger aan de pols moeten houden: voor we het weten is ons geliefde voertuig verbannen naar het B-wegennet, omdat op de snelwegen alleen nog maar voertuigen worden toegelaten die worden herkend in een groot netwerk en dus ‘digitaal zichtbaar’ zijn voor anderen.
BMW, Honda en Yamaha hebben dat gevaar gelukkig onderkend en zijn samen het ‘Connected Motorcycle Consortium’ begonnen. Dit samenwerkingsverband moet het pad effenen voor intelligente transportsystemen op motorfietsen, zodat ook die straks naadloos in het digitale netwerk gaan passen. En om te voorkomen dat ieder motormerk daarbij zelf het wiel opnieuw moet uitvinden, hebben BMW, Honda en Yamaha elkaar nu dus gevonden en hebben de andere fabrikanten uitgenodigd om zich aan te sluiten. Samen sta je sterker en bovendien kunnen de ontwikkelingskosten nu gedeeld worden, terwijl die anders nauwelijks op te brengen zouden zijn.
Het consortium wil de motorfiets dus geschikt te maken voor de ‘intelligente verkeerssystemen’ en het is de bedoeling om vanaf 2020 een werkend systeem aan te kunnen bieden op motorfietsen. In MotoPlus 22 van 2008 stond trouwens al een verslag van een demonstratie van het C2C-systeem op het Opel-testterrein in het Duitse Dudenhofen, waarbij een Honda Goldwing en een Honda Civic elkaar waarschuwden voor een dreigende gevaarlijke situatie, zonder dat de bestuurders het andere voertuig al konden zien. Toen leek dat nog toekomstmuziek, inmiddels is dat dus veel dichterbij dan we denken. Dus petje af voor deze drie merken om hierin nu het voortouw te nemen, zodat de motorrijder ook in de toekomst een volwaardige weggebruiker kan blijven.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus