Nieuws

Warmdraaien 20/2013

Volgens Klaas Knot gaat het weer de goede kant op met Nederland. En hij zal er wel voor geleerd hebben mag ik aannemen, want hij is immers de president van De Nederlandsche Bank, het financiële opperwezen van ons land. Vooruitlopend op de officiële cijfers over onze economie loste Knot alvast een schot voor de boeg en riep dat Nederland volgens hem uit de recessie is dankzij een bescheiden economische groei. Nu zegt zo’n uitspraak natuurlijk weinig, want we weten met zijn allen welk een financiële puinhoop al die experts en bankdirecteuren – die allemaal zo goed wisten wat u en ik met onze hypotheek en spaargeld moesten doen – er samen van gemaakt hebben, om vervolgens met een gouden handdruk het veld te ruimen. Maar hoop doet leven, dus deze positieve geluiden zijn meer dan welkom, ook in de motorwereld. Wat zou het toch heerlijk zijn als we ons allemaal net ietsje minder zorgen hoefden te maken over onze baan en ons pensioen, maar gewoon weer konden genieten. En weer beseffen dat we in één van de meest welvarende landen ter wereld wonen! Gelukkig biedt het motornieuws dat momenteel weer door begint te sijpelen voor ons motorrijders een aangename houvast richting betere tijden. Want dromen zijn immers nog steeds gratis en worden ook niet belast!

Dit jaar is de Eicma-motorbeurs in Milaan het moment waarop vrijwel alle fabrikanten de nieuwe modellen voor het eerst tonen. Die Eicma is van 6 tot 10 november in de Fiera Milano, ten noordwesten van de stad. Vanaf de meeste Noord-Italiaanse vliegvelden gaan er directe shuttlebussen naar de beurs en dat maakt zelfs een dagbezoek met een goedkoop vliegticket goed te doen. Om de grote hausse van de Eicma-motorbeurs in Milaan echter voor te zijn, laten diverse fabrikanten de laatste weken al het nodige 2014-nieuws doorsijpelen. Zo kwamen inmiddels de 2014 Speed Triple en licht gewijzigde Modern Classics van Triumph al voorbij, net als de Yamaha FJR1300AE, de KTM 1290 Superduke, de Ducati 899 Panigale en de ondertussen ook al geteste Kawasaki Z1000SX. Suzuki toonde de nieuwe V-Strom 1000 in ons vorige nummer en de BMW R1200GS Adventure komt in dit nummer op pagina 8 voorbij. En zeker weten dat al die merken ook nog iets achter de hand houden om ons straks toch nieuwsgierig naar hun Eicma-stand te trekken.

Ook op scootergebied zagen we al het nodige nieuws voorbij komen, zoals de nieuwe 125 en 200 cc Burgman van Suzuki en een 300 cc scooter van Kawasaki, een nieuwkomer in dit segment. In Newsflash lees je er meer over. Daar staat ook dat Kawasaki voor de aandrijflijn en het rijwielgedeelte gebruikt maakt van spullen van de Taiwanese gigant Kymco. Op diverse websites en internetfora werd daar nogal besmuikt op gereageerd, maar dan zou ik zeggen dat die nijvere reaguurders blijkbaar hebben zitten slapen, want in de autowereld weten we inmiddels niet beter en is vrijwel geen merk 100% zelfstandig meer. Mooie voorbeelden van dit ‘badge-engineering’ zijn de in dezelfde fabriek in Tsjechië gebouwde Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 auto’s. En Mercedes en Volkswagen mogen dan grote concurrenten zijn, ze ontwikkelden wel gezamenlijk de zeer populaire Sprinter en LT bedrijfswagens. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda doen met hun personenwagens ook heel veel aan kruisbestuiving, maar ook in de motorwereld kennen we het idee al sinds de jaren dertig, toen AJS en Matchless samen al dezelfde motorblokken gebruikten, onder meer in de 16 en de G3, en in de 18 en de G80.

En tachtig jaar na dato doet ook KTM met haar dochtermerken Husaberg en Husqvarna niet anders, Afgezien van iets luxere vering en een kunststof achterframe zijn die laatste twee immers 100% KTM’s met een andere merknaam erop, die worden verkocht als zelfstandig merk via een apart dealerkanaal. Dus overspannen reageren op dit fenomeen lijkt mij niet getuigen van realiteitzin. Bovendien dwingen crisisjaren als deze fabrikanten wel tot samenwerken om de ontwikkelingskosten te kunnen delen en het eindproduct betaalbaar te houden. Want daar draait alles natuurlijk om. Of willen die internet-reageerders toevallig wel 13 mille betalen voor een 300 cc motorscooter?

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws