Warmdraaien 20/2009
Het nieuwsseizoen is in volle hevigheid losgebarsten. In het verleden werd dat nieuws steevast opgezouten tot de opening van grote internationale motorshows, zoals de Italiaanse Eicma, die van 10 tot 15 november wordt gehouden. Honda en Yamaha ontbreken dit jaar op die grote beurs in Milaan. De mondiale recessie was voor hen reden om hun (dure) deelname af te zeggen. Enerzijds slim om in deze lastige tijden de hand op de knip te houden, anderzijds mis je daarmee ook de kans om je te presenteren aan een half miljoen bezoekers (die 18 euro entree betalen, dus bovenmatig geïnteresseerd zijn) en ruim 2.000 journalisten van kranten, tijdschriften en tv-stations uit de hele wereld. Met dat afzeggen van Honda en Yamaha kwam de Eicma ook als ultiem ‘nieuwsmoment’ onder druk te staan. Gevoelsmatig buitelen de fabrieken nu, een week of vier voor de Eicma, over elkaar heen om snel hun motornieuws te presenteren, in de angst onder te sneeuwen. Daarnaast willen de merken het nieuws graag zo snel mogelijk bij de dealers hebben, zodat de 2010-modellen wellicht nog een positieve impuls kunnen geven aan het krampachtige verkoopseizoen 2009.
Bijna alle grote merken hebben dus inmiddels het nodige nieuws gepresenteerd. Suzuki (MotoPlus nr. 18), Yamaha, Ducati en Aprilia (MotoPlus nr. 19) zagen we al voorbij komen en Honda trok onlangs het doek van hun nieuwe vlaggenschip, de 1200 V4 af (zie pagina 12 in MotoPlus 20). Verder kwam Kawasaki afgelopen week plotseling met een flink aantal modelupdates op de proppen. Daarmee is die Milanese Eicma in november ineens een ‘alles is anders show’ geworden. Natuurlijk kun je er alle nieuwe motoren voor het eerst in levende lijve zien, maar echte verrassingen zullen er weinig zijn.
In MotoPlus 20 brengen we andermaal een helmentest, ditmaal van jethelmen. En met ‘jethelmen’ bedoelen we niet langer goedkope open helmen voor wie een integraal te duur is, want gemiddeld kosten onze geteste jethelmen 313 euro! Waarmee ik maar wil aangeven dat de keuze voor zo’n open helm tegenwoordig een heel bewuste is en geen financiële. Je kiest er bijvoorbeeld voor vanwege het open, luchtige karakter, wat zeker op warme dagen en in de stad een verademing kan zijn. Of omdat de snelheidsbeleving intenser is dan in een gesloten integraal. Daarnaast is het zicht beter en hou je op warme dagen het hoofd koeler. Ik kan er over meepraten, want ik ben ongemerkt in de loop der jaren ook zo’n jethelm-gebruiker geworden, zeker voor een rit op een scooter of dikke toerfiets.
Waarbij ik me bij de helmkeus elke keer weer maar al te zeer bewust ben van de verminderde veiligheid, want zo’n kinstuk van een integraal zorgt uiteindelijk toch voor extra bescherming, ook al hoop je die bescherming nooit nodig te hebben. Tijdens stevige snelwegritten zul je mij dan ook niet zo snel met een jethelm zien rijden, maar bij een rustige toer ervaar ik een jethelm als zeer prettig en bovendien meer ‘open-minded’ naar je omgeving en andere rijders.
Gelukkig is dit een keus die iedereen nog zelf kan en màg maken. Voor de ‘twijfelaars’ ontstaan er nu trouwens ook tussenvormen als de Nolan N43 en de Schuberth J1 met optionele kinbeschermer. Of de Shark Evoline en Roof systeemhelm met het helemaal achterover te klappen kinstuk, zodat ze zowel als integraal- als jethelm gereden kunnen worden. Daarmee is de jethelm dus weer terug van nooit weggeweest.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus