Warmdraaien 20 – 2016
Op de vorige week in Keulen gehouden Intermot-motorbeurs werd elk nieuw model met gejuich ontvangen, zo leek het tenminste door alle opgestoken armen. In werkelijkheid probeerden bij elke persconferentie zeker 500 mensen met hun telefoon of GoPro het moment suprême vast te leggen en live door te geven aan het wereldwijde web. Op de foto hier zie je hoe het er bij Kawasaki en Suzuki aan toe ging en als je deze pagina omslaat zie je het tafereel zoals zich dat bij de onthulling van de nieuwe Honda Fireblade afspeelde. Ik heb niet het idee dat al die live-verslaggevers zelf ook maar iets hebben gezien van de nieuwe Fireblade, maar gelukkig kunnen ze later thuis de foto’s of filmpjes nog eens terugkijken, eigenlijk net zoals Japanse vakantiegangers jarenlang bliksembezoeken aan Europa brachten en pas thuis op de foto’s zagen waar ze precies geweest waren…
Maar eerlijk is eerlijk: ook MotoPlus deed mee aan deze rage en bracht a la minute korte verslagen vanaf de beurs op onze sterk in populariteit toenemende Facebook-pagina. Op dit moment kent onze Facebook-pagina al bijna 14.000 volgers; die is daarmee één van de grotere Nederlandstalige motorpagina’s in zijn soort.
We renden in Keulen ook niet alleen maar de hele dag met omhooggestoken armen van stand naar stand. Juist een dag na die drukke persdag was er wel de rust en ruimte om al het nieuws eens goed te bekijken. Zodat we je in deze MotoPlus dus op 18 pagina’s kunnen bijpraten over de vele nieuwe 2017-modellen. Want gelukkig hadden vrijwel alle merken naast de Euro4-besognes (vanaf 1 januari moeten nieuwe motoren immers voldoen aan deze strengere Europese eisen) ook nog tijd en budget voor echt motornieuws. Waarbij ik dan eigenlijk meteen moet zeggen dat we nog lang niet al het nieuws hebben mogen aanschouwen daar in Keulen, aangezien over een maand ook de internationale Eicma-beurs in Milaan nog gehouden wordt. Vrijwel alle merken hebben dus nog wat achter de hand gehouden om in Italië andermaal te kunnen vlammen. Zowel Duitsland als Italië zijn beiden namelijk enorm belangrijke afzetgebieden voor de grote merken, dus beide landen moeten tevreden gehouden worden….
Maar ook in Keulen viel het nieuws absoluut niet tegen, met veel nieuwe verkooptoppers (denk aan de Suzuki V-Stroms, de Kawasaki Ninja 650, de Yamaha MT-09), maar ook nieuwe topmodellen als de Honda Fireblade, de Suzuki GSX-R1000 en de stevig opgewaardeerde KTM Adventure-serie. En niet te vergeten: heel veel trendy en op de klassieke leest geschoeide machines. Met de BMW R Nine T racer voorop; deze klassieke sportfiets zou zo door een zelfbouwer gemaakt kunnen zijn. Het hoge ‘what-you-see-is-what-you-get-gehalte’ van deze klassieke boxer sprak duidelijk aan, want de mensen stonden echt in de rij om er een been overheen te kunnen slaan en als een klein kind in het zadel even weg te dromen….
Het allerbeste nieuws van de Intermot was in mijn ogen echter het nieuwe elan van de motorwereld. De afgelopen jaren waren verre van makkelijk, want de crisis hakte er stevig in. Door het geslonken consumentenvertrouwen daalde de afzet van motorfietsen sterk en kregen met name de grote merken te maken met reorganisaties en het aanhalen van de broekriem. Op zo’n moment is dat heel vervelend, maar het heeft er wel voor gezorgd dat elk merk goed heeft moeten nadenken over zijn kernwaardes: wat zijn we voor merk en waar zijn we goed in? Dat moment van bezinning heeft geleid tot een nieuwe generatie motorfietsen met sublieme rij-eigenschappen en uitmuntende prijs-kwaliteit-verhoudingen. Bedreigingen als een stijgende Yen, een niet uitgekristalliseerde Brexit, Euro4 (plus Euro5 in 2020!) en in de verkoopprijs opgenomen afleveringskosten (die volgend jaar waarschijnlijk voor een lichte prijsstijging gaan zorgen) kunnen niet voorkomen dat de motorwereld de toekomst weer zonnig tegemoet ziet. De motorwereld bruiste op de Intermot namelijk weer als een fles champagne op een MotoGP-erepodium. En dat is het eigenlijk het allerbeste motornieuws in jaren!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus