Warmdraaien 2 – 2017
Rond de jaarwisselingen vertellen de zogenaamde trendwatchers ons met hun kekke brilletjes en net iets te moderne sikjes – de mannen althans – waar we de komende jaren rekening mee moeten houden. Zo weet ik dus dat we in 2017 niet langer veganistische chiazaadburgers eten, maar gewoon weer boterhammen met pindakaas. En dat Rambam leuker is dan DWDD en dat wandelen het nieuwe hardlopen is…. Een van die trendwatchers was Silicon Valley-goeroe Brad Templeton en die orakelde in het NRC dat over enkele jaren niemand meer een eigen auto heeft. Nu weet ik dat een boodschap vaak pas overkomt als je hem overdrijft, maar ik vraag me af of dat zo’n vaart loopt. Nu behoor ik ondertussen ook al tot de ‘oudere jongeren’ en sta dus heel gereserveerd tegenover dit soort nieuwe gedachtes. Templeton bedoelt dat niet langer het bezit van een auto voorop staat, maar dat je er één kunt gebruiken als je hem nodig hebt. In samenwerking met Sixt heeft BMW met dat idee inmiddels DriveNow opgezet in veel Duitse steden, plus in Wenen, Londen, Kopenhagen, Stockholm, Brussel en Milaan. In Brussel staan bijvoorbeeld willekeurig door de stad 300 BMW’s en Mini’s. Als je een abonnement neemt op DriveNow, kun je op een app de dichtstbijzijnde auto traceren en deze openen en starten met die app. Zodra je gaat rijden wordt er afgerekend per minuut: rijden kost 33 cent per minuut, parkeren 19 cent per minuut. Maar je kunt ook gewoon uitstappen en het gebruik stoppen, om later – als je weer terug wilt – weer een nieuwe auto te ‘sharen’. Op zich mag je gaan en staan waar je wilt, als je hem maar weer in Brussel achterlaat. En de minuutprijs is all-in; mocht je toevallig pech hebben dat de tank bijna leeg is, dan kun je gratis tanken met een pasje en krijg je bovendien zelf 20 bonusminuten.
Het klinkt veelbelovend, ook al is het vooral interessant als je in zo’n stad woont of werkt. De beperking is nu nog dat je zelf op zoek moet naar een ‘vrije auto’; het wordt pas écht een slim systeem als die auto’s zelfrijdend zijn en dus op oproep vanzelf voor komen rijden. Zelfs dan blijft echter de vraag of onze mindset hier al aan toe is, aangezien auto’s ook een privé-koninkrijk zijn, waarin je dus echt kunt doen en laten wat jezelf wil.
Het verhaal brengt me wel op MotoShare, het nieuwe online platform waarop mensen hun eigen motor verhuren. Bedenkers Jos Huisman en Thomas Jacobs zagen dat in Nederland veel motoren maar weinig gebruikt worden door hun eigenaren, terwijl er ook 700.000 mensen zijn met een motorrijbewijs, maar zonder motor. Door deze twee te koppelen, en verhuur plus verzekering te reguleren kan er een win-win-situatie ontstaan. Als je je motor dus zelf niet gebruikt, gooi je hem in de verhuur, zoals je bijvoorbeeld ook je woning of appartement via AirBnB kunt verhuren.
Persoonlijk moet ik heel erg wennen aan dat idee. Mijn kruiwagen, boormachine of grasmaaier wil ik best uitlenen. Of verhuren. En als de nood hoog is, mijn auto ook nog wel. Maar mijn eigen motor… Da’s voor mij toch een brug te ver. En ik denk voor veel MotoPlus-lezers.
Misschien komt dat omdat wij als motorrijders ook drommels goed weten wat er mis kan gaan. Je zal maar zo’n knuppel treffen die na een koude start meteen wil controleren of de toerenbegrenzer werkt. Of die omkukelt op het eerste beste hellinkje, ook zo’n klassieker. Het zal allemaal prima verzekerd zijn en driedubbel ingedekt, maar dat wil ik mijn motor – en mezelf – niet aandoen. Ik heb er immers hard voor gespaard en kan hem als pure ontspanning urenlang poetsen of er zelfs gewoon mijmerend op een stoeltje in de garage naar zitten kijken. Neemt niet weg dat als je wat minder begaan bent met je motorhobby en je motor, het best een leuke mogelijkheid kan zijn om zo wat van de vaste kosten terug te verdienen.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus