WARMDRAAIEN 19/2008
Zeiknat terwijl het niet regent. Het overkwam me afgelopen dagen twee keer. De eerste keer had een prettige reden: een korte off-road-vakantie in het achterland van het Spaanse Lloret de Mar was zo inspannend in de nazomerhitte, dat ik werkelijk geen droge draad meer aan mijn lijf had. Kwam het oude zweet er ook nog eens uit, zullen we maar denken. Binnenkort meer over deze trip in MotoPlus: een aanrader om je daar een keertje uit te leven. Zo wordt Lloret de Mar dus ook een gewilde reisbestemming voor mensen boven de 18 jaar!
De tweede keer had te maken met de koude douche die de motorwereld op de derde dinsdag in september, naar aanleiding van de Miljoenenota 2009, over zich heen gestort kreeg. Als motorrijders zijn we namelijk weer eens flink de klos met de regeringsplannen voor de komende jaren.
Het afgelopen jaar zijn we nog lekker gemaakt en wellicht zelfs in slaap gesust door de uitspraken van Minister Camiel Eurlings, dat de kilometerheffing niet zou gaan gelden voor motorrijders. Wat hij daarbij verzweeg is dat de komende jaren de motorrijtuigenbelasting flink omhoog zal staan, komend jaar met bijna acht procent!
Het bizarre daarbij is dat deze verhoging bij auto’s gecompenseerd wordt door de verlaging van de BPM, terwijl deze BPM-verlaging bij motorfietsen dus niet wordt doorgevoerd! Hiervoor bedacht de regering de gekunstelde reden dat motoren in hun visie toch meer vervuilend en gevaarlijker zijn dan auto’s. Daarom is in hun ogen een belastingverhoging acceptabel. Dat is natuurlijk een drogreden en de Bovag, Rai-vereniging (de gezamenlijke importeurs), MAG en KNMV sprongen direct op de barricaden om weerwoord te geven aan de kabinetsplannen.
Dat kabinet stelt onder meer dat de de motor meer belastend is voor het milieu, maar MotoPlus-lezers weten na de reportage in nr. 17 dat dat argument kant nog wal raakt! Motorfietsen voldoen anno 2008 – net als auto’s – aan de door de Europese regels. De CO-uitstoot ligt globaal genomen op minder dan de helft dan die van een auto en dat geldt ook voor het brandstofverbruik. Bovendien vraagt een motorfiets bij de productie beduidend minder grondstoffen en energie, terwijl hij juist in het overvolle Nederland een positieve bijdrage kan leveren aan het tijd-, geld- en benzineverslindende fileprobleem.
Maar daarvoor is het kabinet blijkbaar Oost-Indisch doof; de ‘knappe’ Haagse koppen wisten zelfs nog een argument te bedenken waarom de belastingen voor motorrijders verzwaard zouden moeten worden: ‘Het hogere letselrisico, zeker bij de krachtige prestaties van moderne motorfietsen zorgt voor extra kosten, die dus gecompenseerd moeten worden met een belastingverhoging.’
Ook dat is een krom argument, dat kant nog wal raakt. Dat men zoiets durft te bedenken! Als motorrijders weten we dat het merendeel van de motorongevallen helaas wordt veroorzaakt door andere weggebruikers en dat verschillende onderzoeken (onder meer van onze TNO en van de EU zelf) al meerdere keren hebben uitgewezen dat er geen verband is tussen de prestaties van een motorfiets en de ongevallen, een koppeling die ons kabinet dus tegen alle onderzoeken in opnieuw maar al te graag wil maken.
Kortom: het lijkt erop dat men in Den Haag achteraf een verklaring heeft bedacht om de belastingverhoging voor motorrijders te beargumenteren, waarbij men de plank dus vreselijk mis slaat. Laten we hopen dat het gezonde verstand tijdig zegeviert.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus