Warmdraaien 19 – 2014
Het zijn weer dagen waar je hebberig van wordt. Als je dit leest is de Intermot-beurs in Keulen inmiddels in volle gang en traditioneel lanceren vele merken op deze Duitse mega-tentoonstelling hun nieuwe modellen. Een flink aantal van die nieuwe modellen kunnen we je al tonen in deze MotoPlus vanaf pagina 14.
Daarbij maakt de nieuwe Kawasaki H2R absoluut een verpletterende indruk. Geheel in lijn met hun historische modellen als de 750 Mach IV, de 900 Z1 en de Ninja GPz900R wil ‘Kawasaki Heavy Industries’ (een heel groot concern waar men supertankers tot boorplatforms en van helicopters tot hogesnelheidstreinen produceert) opnieuw een statement maken in de motorwereld. Bij het ter perse gaan van dit nummer waren de exacte technische gegevens nog niet bekend, maar het lijkt te gaan om een nieuwe 1000 cc machine met een compressor-motorblok. De oplettende lezer weet dat we in MotoPlus 5/2014 al een artikel publiceerden over de terugkeer van turbo’s en compressoren in de motorwereld en daarin stond een foto van een nieuw Kawasaki-blok, zoals afgelopen winter getoond op de Tokyo Motorshow. Het kan bijna niet anders of dat blok is nu de basis van deze H2R, een motor die – als we de geruchten mogen geloven – qua prestaties nieuwe maatstaven zou moeten gaan zetten. Ik laat me heel graag verrassen…
Het grote verschil met een gewone ‘atmosferische motor’ is dat bij gebruik van een turbo of compressor het motorblok zijn verbrandingslucht niet langer zelf hoeft aan te zuigen, maar onder druk toegediend krijgt door een soort ventilator. Als die ventilator aan de achterkant wordt aangedreven door een ander schoepenrad dat in het uitlaatkanaal zit, dan spreken we dus van een turbo. Maar het kan ook gewoon een ventilator zijn die middels een riem wordt aangedreven vanaf de krukas en dan heet het dus een compressor. Afgezien van de constructietechnische verschillen is hun doel hetzelfde: meer lucht in de verbrandingskamers, zodat er dus ook meer brandstof bij kan en de prestaties hoger worden. Toch is dat laatste tegenwoordig vaak niet meer het hoofddoel: met een ‘geblazen motorblok’ kun je met minder cilinderinhoud en een lager brandstofverbruik ook tot dezelfde prestaties komen als een dikke atmosferische motor. Dat noemt men dus ‘downsizing’ en dat is momenteel het toverwoord in de autowereld. Merken als BMW en Volkswagen worden er groot mee: de motorblokken krijgen steeds minder cc’s, maar met één of meerdere turbo’s of compressoren blijven de prestaties op niveau of stijgen zelfs!
Toch bleek uit het verhaal in MotoPlus 5/2014 dat die vertaalslag naar de motorwereld niet zomaar 1 op 1 te maken is. Het brandstofverbruik speelt op twee wielen nog geen doorslaggevende rol (met de nadruk op nog) en ook de karakteristiek van een motorblok is in een motorfiets totaal anders dan in een auto, waar je tegenwoordig met de automatische bakken bijna met een veredelde stationair-motor lekker kunt rijden.
Maar dertig jaar nadat de vier Japanse merken allemaal een turbomotorfiets leverden, herintroduceert Kawasaki dus als eerste merk deze moderne techniek. Destijds hadden zij de GPZ750 Turbo, waarvan er tussen 1983 en 1985 wereldwijd ongeveer 8.000 werden verkocht. Bij die GPZ zorgde een Hitachi-turbo met slechts 0,73 bar overdruk voor 25 pk extra; ik ben benieuwd wat de 2015-cijfertjes gaan worden! Het uiterlijk van de H2R is in elk geval bijzonder veelbelovend!
Na de nu lopende Intermot volgt over ruim één maand nog de Italiaanse Eicma-beurs, van 5 tot 9 november in Milaan. Ook daar mogen we nog best wat vuurwerk verwachten van de motormerken, aangezien Italië voor alle merken natuurlijk ook een belangrijke afzetmarkt is. 2015 lijkt een geweldig jaar te gaan worden!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus