Nieuws

Warmdraaien 18/2013

Om motorrijders kennis te laten maken met de nieuwe DCT transmissietechniek, organiseerde Honda afgelopen maanden de ‘Winning Technology Tour’ met proefritten met de automatisch schakelende Honda’s bij alle dealers. Als afsluiting van die Tour organiseerde MotoPlus voor haar lezers twee testdagen bij de Honda importeur zelf; op pagina 64 en 65 zie je een korte indruk van deze DCT-testdagen.
Op deze manier maakten inmiddels een kleine duizend motorrijders zo een proefrit en blijkt deze nieuwe techniek langzaam maar zeker voet aan de grond te krijgen in de conservatieve motorwereld. Wat dat betreft is een vergelijk met ABS-remmen snel gemaakt. Als jong broekie mocht ik eind 1985 testrijden met de preproductieversie van BMW’s motor-ABS op de testbaan van FAG Kugelfischer in het Duitse Ebern, het bedrijf dat die eerste ABS ontwikkelde voor BMW. Anderhalf jaar later werd het systeem daadwerkelijk leverbaar, maar het duurde toch bijna 25 jaar voordat het ABS als een meerwaarde op een motorfiets werd gezien. De introductie van zoiets nieuws is dus een kwestie van een lange adem. Ik ben dus benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de Dual Clutch Transmissie geaccepteerd wordt en door meerdere merken aangeboden.

Om je geheugen even op te frissen: de DCT is een versnellingsbak die je kun rijden als een volautomaat, maar ook manueel kunt schakelen met twee knoppen op het stuur (of met een optioneel schakelpedaal). Door het gebruik van een dubbele koppeling gaat deze transmissie steeds naadloos, dus zonder aandrijfinterval, over van de ene naar de andere versnelling en dat blijkt in de praktijk erg fijn te rijden. Uit eigen ervaring kan ik je zelfs melden dat je na een half jaartje DCT rijden de normale voetgeschakelde versnellingsbakken opeens een soort van ouderwets aan beginnen te doen. Maar afgezien van de automaten die zijn gebaseerd op de scootertechniek (met een V-snaar en twee variabele poelies) en de Yamaha FJR1300A (een normale bak met elektrische bediening) is de automatische transmissie bij motorfietsen nog een onontgonnen gebied, dus Honda krijgt te maken met de wet van de remmende voorsprong, want wat de boer niet kent… Bij de auto’s is die horde inmiddels genomen: daar vertegenwoordigt een automaat ondertussen een meerwaarde en de Dual Clutch Transmissie helemaal, omdat deze vooral door merken als BMW, Audi, Volkswagen, Ferrari en Porsche wordt gebruikt in hun sportieve topmodellen.

In de motorwereld heeft de DCT dat imago nog lang niet, maar ik denk dat dat geen 25 jaar gaat duren. Want waar ABS zich op eigen kracht moest bewijzen en – omdat het in de motorsport niet werd gebruikt – in eerste instantie ook niet ‘cool’ was, krijgt de nieuwerwetse transmissie nu hulp uit de racerij. Zeker nu blijkt dat Honda in de MotoGP een subliem werkende ‘seamless transmission’ heeft, die Marquez en Pedrosa een behoorlijke voorsprong op de rest geven. Nu is DCT in de MotoGP verboden, maar ’s wereld grootste motorfabrikant bedacht en patenteerde daarvoor dus alweer een nieuw soort semiautomatische versnellingsbak. De uitleg in het patent beslaat alleen al 40 pagina’s en komt er op neer dat er steeds twee versnellingen gelijktijdig ingeschakeld zijn en kleine palletjes in de assen en schakelmoffen (het heeft wel iets weg van de oude trekspie-schakeling van klassieke bromfietsen) bepalen welke van de twee daadwerkelijk vermogen over brengt en dit ook zonder enige onderbreking in de aandrijflijn van elkaar kunnen overnemen als de rijder het commando geeft via het schakelpedaal. Ik denk dat Honda’s successen in de MotoGP het pad voor de (semi-)automatische transmissies op wegmotoren daarmee zeker gaan effenen.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws