Warmdraaien 18/2012
Goede columns polariseren en maken reacties los. Dat mocht onze nieuwe columniste Nikki van der Spek afgelopen weken ook ervaren, want al in haar tweede column – te lezen in MotoPlus 17 – raakte ze blijkbaar een gevoelig snaartje en dat zorgde voor een ware stortvloed aan reacties. Een beter geslaagde entree had Nikki zich niet kunnen wensen. Alleen al op motorforum.nl waren er binnen een paar dagen 541 reacties te lezen. Blijkbaar voelden veel motorrijders zich aangesproken nadat Nikki in haar column verhaalde over ‘posers en wannabees’: motorrijders met het uiterlijke vertoon van Rossi of Lorenzo himself, maar die nog geen deuk in een pakje boter rijden.
De reacties op het forum zijn uiterst vermakelijk. Een deel van de motorforumleden ziet er de humor wel van in, een ander deel voelt zich blijkbaar zo enorm aangesproken dat ze zwaar in de verdediging gaan. Werkelijk alles, tot en met het uiterlijk van Nikki aan toe, wordt er bijgesleept en alle argumenten worden op het forum aangehaald om maar aan te tonen dat men heus wel een echte stoere biker is. Zelfs de breedte van de schaamranden aan de banden wordt daarbij tot op de millimeter weergegeven, pfff…
Ik ga naar aanleiding van deze reacties de motorkledingfabrikanten adviseren om voortaan motorlaarzen met extra grote neuzen te produceren, aangezien er blijkbaar veel motorrijders rondrijden met enorm lange tenen. Ongelooflijk dat er mensen zijn die zo de kluts kwijtraken door Nikki’s column; dan moet je jezelf toch wel erg herkennen in deze column.
Voor al die mensen: een column is net een lachspiegel. Hij zorgt voor wat zelfreflectie en vergroot dingen uit. Soms is dat lachwekkend, soms niet. Bedenk dat het nooit kwetsend bedoeld is en probeer er vooral om te (glim-)lachen. Opmerkelijk bij dit alles is trouwens dat we een jaar of vijf geleden een column met soortgelijke strekking van wijlen columnist Maarten Siffels publiceerden en ook dat was zo’n reactietopper. Wie aan ons stoere imago komt en ons een spiegel durft voor te houden, komt onder vuur te liggen; ik verheug me nu al op Nikki’s column in MotoPlus 19!
Net als columns zijn ook motorscooters goed voor veel reacties, dat merkte ik toen ik de afgelopen weken met dikke scooters op pad was. Bijna vermakelijk om te zien hoe andere motorrijders reageren: sommigen blijven spontaan zwaaien, anderen negeren je volledig, alsof hun eigen ego een deuk oploopt door enkel een hand naar je op te steken. En dat terwijl de huidige megascooter qua prijs en prestaties menige middenklassemotor flink in de schaduw zet.
In Nederland wil het nog steeds niet echt vlotten met motorscooters, terwijl ze in de zuidelijke landen volledig geaccepteerd zijn en ook een positieve bijdrage leveren aan de verkeersconstipatie en parkeerellende. Niet voor niets zijn er het afgelopen decennium in Italië alleen al 180.000 Yamaha Tmax-en verkocht; de macho-Italiaan heeft er blijkbaar geen enkele moeite mee om zijn been over een motorscooter te slaan!
In MotoPlus 18 brengen we een uitgebreide vergelijkingstest tussen de nieuwe BMW scooter, de opgewaardeerde Yamaha Tmax en de Honda Integra, een nieuwerwetse invulling van het scooteridee. Maar juist omdat motorscooters zo polariseren gaan we op korte termijn ook nog op stap met drie MotoPlus-lezers voor een lezerstest, waarbij we ook nog een Suzuki Burgman 650 aan het testpark hebben toegevoegd. Zo kunnen drie gewone motorrijders eens kennis maken met – en hun ongezouten kritiek geven op – het scooterrijden. Is de motorscooter een alternatief voor een normale motor? En: zijn de huidige megascooters niet te ver doorgeschoten, want goedkoop, simpel en handelbaar zijn ze allang niet meer.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus