Warmdraaien 17/2013
In MotoPlus 17 kun je vanaf pagina 42 een prachtig techniekverhaal over krukassen – het draaiden hart van onze motoren – lezen. Zo’n krukas lijkt in de basis vrij eenvoudig, maar toch zijn er boeken over vol te schrijven. Al vanaf de allereerste pennenstreek op papier of muisklik op de computer moet een de ontwikkelingsafdeling van een motorfabrikant enorme keuzes maken en ook bij die keuzes speelt de krukas een hoofdrol. Cilinderinhoud, bouwbreedte, motorkararkter en ook vooral de motortrillingen, het zijn allemaal zaken die direct in verband staan met de krukas. Het blijft wat ons betreft niet bij dit een techniek-verhaal over krukassen, want we hebben inmiddels een hele serie technische artikelen in de steigers staan, waarin we onder meer het smeersysteem, cilinders en zuigers, de kleppentrein, het aanzuigtraject, de koppeling en de versnellingsbak diepgaand behandelen. Voer voor de techneuten dus. En eye-openers voor de mensen die minder technisch zijn, maar best willen weten wat er binnen in dat motorblok allemaal gebeurt.
Wat dat betreft leven we momenteel toch in een tijd waarin bijna alles mogelijk lijkt. Motorblokken persen er waanzinnige vermogens uit en zijn compacter dan ooit. Menig GP-coureur van een jaar of twintig geleden zou jaloers zijn op de pk’s, de vermogensafgifte, en de hanteerbaarheid van moderne motorfietsen. Waar een fabrikant ook gewoon 2 jaar garantie op durft te geven. Wat dat betreft hebben we een gouden decennium achter de rug. Het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar technisch gezien zijn er de afgelopen jaren megastappen gezet. Hoe vaak zie je anno 2013 nog een GP-rijder uitvallen met een groot technisch probleem als ene vastloper of opgeblazen motor? Dertig jaar geleden haalden steevast een flink aantal rijders de finish niet omdat de techniek hen in de steek liet, tegenwoordig is het onderuit gaan eigenlijk de enige echte DNF-oorzaak, zowel in de racerij als in de motorcross. Daar kan ook onze nieuwe wereldkampioen Jeffrey Herlings over meepraten. Een week nadat hij zijn wereldtitel veilig stelde in Tsjechië ging hij in de kwalificatierace de Belgische GP onderuit en daarbij bleek na uitvoerig onderzoek dat zijn schouderblad was gebroken, waardoor hij minimaal zes weken is uitgeschakeld. Qua tijd had dat niet op een beter moment kunnen gebeuren, want het is geen publiek geheim dat zijn werkgever KTM en zijn begeleider Stefan Everts vinden dat Jeffrey eigenlijk teveel (lees: vrijwel dagelijks!) met de motor traint en ook eens een echte rustperiode moet inlassen. Daar wordt hij nu wel toe gedwongen; waarschijnlijk komt de beste en meest getalenteerde motorcrosser die Nederland ooit gehad heeft dus nog sterker uit deze relatief lichte blessure.
En ook Herlings’ equivalent op slicks, Marc Marquez, weet nu wat het is om een schouderblessure te hebben. De Spaanse MotoGP-rookie zet de GP-wereld op zijn kop en is de laatste maanden schier onverslaanbaar. Wereldkampioen Lorenzo en Honda-teammaat Pedrosa mogen blij zijn dat ze aan zijn achterwiel kunnen blijven, want met bijna onmogelijke stuuracties doet Marquez dingen die we tot dusver voor onmogelijk hielden met een MotoGP-machine. Ook de andere coureurs lijken regelmatig verrast door zijn acties. Maar na vier gewonnen GP’s ging hij afgelopen zondag in Silverstone hard onderuit in de warming-up, waarbij zijn schouder uit de kom raakte. Terwijl iedereen dacht dat de race voor hem voorbij was, werd hij meteen geholpen en startte met pijnstillers toch in de wedstrijd. Een wedstrijd die enorm spannend was en waarbij je als toeschouwer van start tot finish op het puntje van je stoel zat te kijken. Marquez deed gewoon mee voor de winst en leek Lorenzo in de laatste ronde af te troeven, maar dreef door de hoge snelheid in de laatste bocht te ver naar buiten, waardoor Lorenzo alsnog binnendoor glipte en zijn voorwiel het eerst over de finish drukte. Maar zelfs met die tweede plaats van Marquez had werkelijk niemand meer rekening gehouden. Net als bij Herlings lijkt ook hier de benaming ‘wonderkind’ helemaal terecht.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus