Nieuws

Warmdraaien 16/2012

Ik heb jullie gemist! In de Alpen bedoel ik, waar ik een weekje aan het rijden was met de Honda NC700X DCT en waar ik tussen de duizenden motorrijders maar weinig Nederlanders heb gezien. Terwijl er toch bijna niets mooiers is dan bergpassen rijden. Al kan ik me wel voorstellen dat je dat liever in het voor- of najaar doet, want begin augustus was het loeidruk op de Alpenpassen. Vooral de Splügenpas was één grote file van Duitse bejaarden in hun veel te grote auto’s. Neemt niet weg dat ik heb genoten, zo lekker ‘light’ – met een minimum aan bagage – onderweg op de Furka-, Grimsel-, Susten- en Nufenenpas. Plus natuurlijk de oude Tremelostrasse van de Gotthard, de klinkerweg waar de historie vanaf spat. Maar het lekkerste heb ik gereden op de Maloja- en Julierpas, bergwegen die door hun strakke wegdek en mooie vloeiende ruime bochten op maat zijn gesneden voor de automatisch schakelende Honda. Geloof me: ook met 52 pk kun je ongelooflijk ‘feesten en beesten’. Misschien zelfs nog wel meer dan met 150+ pk’s, vooral omdat je er zo heerlijk onbezorgd mee kunt rijden, waardoor je niet in gevecht bent met de motor, maar geniet van elke meter.

Pal voor mijn vakantie was ik door BMW uitgenodigd om met een prototype van hun nieuwe elektrische BMW C evolution te rijden. Superexclusief, omdat er wereldwijd slechts 15 journalisten waren uitgenodigd en het bovendien de allereerste keer in de historie van BMW was dat men buitenstaanders met een prototype lieten rijden. Kort gezegd is de C evolution een elektrische versie van de C600 Sport en C650GT, de twee BMW motorscooters die sinds kort bij de BMW-dealers staan. Deze elektrische versie zal naar schatting waarschijnlijk pas over 1 à 1,5 jaar op de markt komen en zit nog in de testfase, waarbij er vooral nog crash- en veiligheidstesten gedaan moeten worden (vooral omdat de elektromotor werkt met een spanning tussen de 100 en 150 volt). Maar de machine rijdt al verbijsterend goed en kan door zijn actieradius van 100 km en zijn korte oplaadtijd al echt ‘normaal’ gebruikt worden.

Als ‘elektro-scepticus’ belandde ik nog geen week voor deze testrit – nota bene op de verjaardag van mijn moeder – in een felle discussie over elektrovoertuigen. Waarbij ik de in mijn ogen onterechte belastingvoordelen en de qua gewicht en actieradius nog lang niet volwassen accutechniek als olie op het vuur in de discussie gooide. Bovendien doet iedereen alsof die stroom voor niets uit het stopcontact komt, terwijl iets verderop dus wel een kolencentrale of kerncentrale staat te loeien. Om maar te zwijgen van het rendement van acculaders en de accu-afvalberg die er ooit gaat komen. Hoezo goed voor het milieu? Eerdere ritjes met elektroscooters en -motoren konden mij nimmer overtuigen, maar deze BMW C evolution is van een andere orde. Bij de ontwikkeling is optimaal geprofiteerd van de kennis binnen het BMW-concern (BMW komt op korte termijn met de elektrische i3 en i8 auto’s) en dat maakt hem nu al zo verbijsterend goed, dat ik sprakeloos afstapte en mijn mening echt moet gaan herzien
Ik heb met deze elektroscooter even in de toekomst mogen kijken en daarin blijkt de verbrandingsmotor een verouderd, lawaaiig, trillend en rammelend ding. Afgezien van de actieradius voor echt verre trips (zoals dus mijn eigen ritje naar de Alpen: 3.000 km in een week) spreekt er maar weinig meer in het voordeel van de benzinemotor. Zelfs het uitlaatgeluid mis je niet, ook al omdat er nog steeds rolgeluid en transmissiegeluid is en omdat de prestaties van de electromotor er zijn mogen. Hij accelereert keihard en pas bij 120 km/uur greep de snelheidsbegrenzer in op dit prototype. Als je bedenkt dat de gemiddelde Europeaan per dag 70 kilometer aflegt, dan staan we echt aan de vooravond van een mobiele revolutie.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws