Warmdraaien 15/2013
‘De tijd vliegt als het gezellig is’, dat is op onze redactie een gevleugelde kreet. En het was behoorlijk gezellig de laatste tijd, als je begrijpt wat ik bedoel. Naast deze MotoPlus – alweer nummer 15 van onze achtste jaargang – stonden de afgelopen weken ook Noppennieuws 4-2013 èn onze nieuwe Toerspecial in de steigers. Deze twee bladen verschijnen in de loop van volgende week, dus begin augustus, en zorgden de afgelopen weken voor redactionele hoogtij. Gelukkig gloorde ook voor ons tussen alle deadlines de vakantie: de komende twee weken is onze redactie gesloten. MotoPlus 16 verschijnt op 23 augustus.
In Noppennieuws 4 vinden de liefhebbers van offroad-rijden en motorcross weer alles wat hun hartje begeert, zoals testen van de nieuwe 2014-crossmotoren, mooie interviews met de helden van vroeger en nu, kleurrijke wedstrijdverslagen en een reportage over de Erzberg en de Rumiacs, twee Extreme-wedstrijden waarin met name trialvirtuoos Alex van den Broek uitblonk. Tussen de duizenden starters bleef hij fier overeind en werd in de Erzberg-rodeo negende van slechts veertien finishers! In Roemenië werd hij vergezeld door Jurgen van den Goorbergh, die gelukkig ook nog tijd had om zijn MotoPlus-column te schrijven, zie pagina 89.
De Toerspecial is ‘wegens succes geprolongeerd’. Eerder brachten we hem in 2011 uit en vanaf volgende week ligt de tweede compilatie van de mooiste reisverhalen uit twee jaargangen MotoPlus in de winkel. Daarbij komen ook de unieke ‘Passen top-10’ van Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Duitsland en de Pyreneeën opnieuw aan bod. Alle bergpassen werden beoordeeld op rijpret, langzame bochten, snelle bochten, landschap en hoogte en daaruit destilleerden wij dus zes maal een top-10 aan bergpassen, die je eigenlijk allemaal een keer gereden moet hebben. Onder de button toeren op www.motoplus.nl zijn ook zes complete routes langs deze mooiste bergpassen te downloaden en daar wordt bijna dagelijks gebruik van gemaakt. Net zoals we heel veel foto’s binnen krijgen van lezers die zo een rit gemaakt hebben. Geweldig, want dat is precies wat we beogen met MotoPlus: we testen altijd zeer diepgaand (tot drie cijfers achter de komma zeggen we zelf wel eens schertsend), maar het pure rijplezier moet niet vergeten worden! Voor wie die bergpassen iets te ver zijn, hebben we trouwens ook 71 mooi toertochten in Nederland en directe omgeving online staan, compleet met ‘papieren’ routebeschrijving en als digitaal bestand voor in de Tom Tom of Garmin.
In het vorige nummer refereerde ik op deze plaats aan het Europees Parlement, dat ondanks een negatief advies van vele lidstaten en van hun eigen verantwoordelijke transportcommissie toch voor de invoering van een Europese motor-APK stemde. In deze MotoPlus legt columnist Nico Perk – wat een kennis heeft die oud-MAG-voorzitter van motorgerelateerde (Europese) wetgeving en belastingzaken! – de misser van het Europarlement nog even helder uit. Het lezen van zijn column was ook voor mij een eye-opener: de EU liet zich namelijk vooral leiden door de DEKRA, een commercieel keuringsinstituut dat die motor-APK graag wil gaan uitvoeren in Europa. Vandaar dat de nieuwe APK-wet dus ook rept over een ‘onafhankelijk instituut’ als uitvoerend orgaan. Hoe je het woord ‘onafhankelijk’ in dit verband nog durft te noemen is mij een raadsel, maar volgens de letter van die nieuwe wet staan de dealers dus bij voorbaat buitenspel. Daarmee schieten pro-APK-clubs als ACEM, BOVAG en RAI zichzelf dus in de voet. Al zal het me niets verbazen dat er straks toch weer uitzonderingen op de uitzonderingen komen, zodat de Nederlandse motordealers – net als hun autocollega’s – alsnog mogen hopen op dit keuringsklusje. Moeten ze nog wel even de DEKRA de baas worden in het politieke steekspel. De tijd zal het leren hoe dit zich verder ontwikkeld; prettige vakantie en tot 23 augustus!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus