Warmdraaien 15/2012
Je zou toch denken dat de economische crisis in Europe alle aandacht vraagt van de knappe koppen in Brussel en Straatsburg, maar niets is minder waar, want de Europese commissie heeft tijd over om oude koeien uit de sloot te halen. Dus lanceerde de Letse vicevoorzitter van de Europese Commissie Siim Kallas op 13 juli andermaal het plan een APK-keuring voor motorfietsen in te voeren om de ongevalcijfers terug te dringen. Het is de zoveelste keer dat dit idee voor een nieuwe Europese wet boven komt drijven; de laatste keer was dat medio 2009. Toen spraken een aantal Nederlandse Europarlementariërs en landelijke Haagse politici zich richting de Motorrijders Actie Groep MAG nog in stevige woorden uit tegen de invoering van zo’n APK. Corien Wortman, Wim van de Camp, Sander de Rouwe en Camiel Eurlings (allen CDA), Jeanine Hennis (VVD), Paulus Jansen (SP), Kees Verhoeven (D66) en Lia Roefs (PVDA) stelden allemaal onomwonden dat zij tegenstander waren van een motorfiets-APK, omdat dit onnodige rompslomp en bureaucratie in het leven zou roepen, aangezien de technische staat van motorfietsen immers maar heel zelden de oorzaak van ongevallen is. Bovendien ligt het jaarkilometrage van de gemiddelde motorfiets zo laag dat een jaarlijkse keuring een onevenredig hoge lastenverzwaring zou veroorzaken. Kortom: de motorfiets-APK is een Europese politieke oplossing voor een probleem dat niet eens bestaat.
Laten we hopen dat deze politici woord houden als het er straks op aan komt. En dat onze demissionaire verkeersminister Melanie Schultz ook dan daadkrachtig optreed. Ruim een jaar geleden schreef ze immers nog in het ‘Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders’: “De belangrijkste oorzaken van motorfietsongevallen zijn menselijke fouten van motorrijders en overige bestuurders (ongeveer 90%). Het gaat dan om voorrangsfouten (naar verhouding vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en het verlies van de macht over het stuur door de motorrijder zelf. De infrastructuur is in bijna 8% van de gevallen de primaire oorzaak van een ongeval. Dat zijn dus ongevallen waarbij het ongeval te wijten is aan bijvoorbeeld een slechte staat van het wegdek of gladheid. Een mankement aan het voertuig (banden, remmen) blijkt in 0,3% de primaire oorzaak te zijn. De staat van het voertuig is dus bijna nooit de reden van het ongeval. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu ziet dus ook geen voordeel in een APK voor motorfietsen.” Bizar dat het Europees Parlement dus die 0,3% wil aanpakken via een APK, terwijl er op andere vlakken veel meer eer valt te behalen.
Vooral de ACEM (de vereniging van motorfabrikanten) dringt bij de EU aan op een motor-APK en ook de RAI-vereniging toont zich bij monde van secretaris Gemotoriseerde Tweewielers Gemma Warmerdam ‘gematigd positief’ over de APK-plannen, met gelukkig nog wel het voorbehoud dat die APK dan gekoppeld moet worden aan een kilometrage en niet aan een vaste periode. Zowel ACEM als RAI zeggen dat “de motorfiets een grote potentie heeft als het gaat om de bereikbaarheid van de verstedelijkte gebieden en dat invoering van een APK bijdraagt aan stiller, schoner en veiliger vervoer per tweewieler en dat biedt kansen voor deze voertuigen.” Maar volgens mij hebben ze vooral hun eigen kansen voor ogen!
Pfff, eerst maar eens even op vakantie. Met onze duurtest Honda NC700X, waarover je in het komende nummer meer leest. Een machine waar iedereen een beetje verliefd op wordt, omdat hij een superlage prijs combineert met lekkere rij-eigenschappen, practisch nut en een laag benzineverbruik. Ik heb de toerroutes over de mooiste Alpenpassen van Zwitserland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk gedownload via www.motoplus.nl en in de TomTom geladen en ga eens kijken hoever ik kom in twee weken. Prettige vakantie en tot 23 augustus!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus