Nieuws

Warmdraaien 15 – 2016

Aan de vooravond van ons zomerreces (MotoPlus 16 verschijnt in verband met de zomervakantie op 19 augustus) was ikzelf twee weekendjes met de motor in het buitenland: ik bezocht de Engelse motorcross-Grand Prix in Matterly Basin, vlakbij Southampton in Zuid-Engeland, om vandaar via de redactie in Varsseveld naar Garmisch-Partenkirchen op de grens van Duitsland en Oostenrijk te knallen voor de 15e BMW Motorad Days.

Het Engelse tripje, net rond het Brexit-referendum, werd helaas een sublieme regenpakkentest, want zo’n beetje alle tijd in het zadel van m’n KTM 1190R Adventure regende het. En als in Engeland de auto’s stoppen omdat er teveel water op het wegdek ligt, dan regent het echt…. De toer langs de Engelse zuidkust en krijtrotsen van Beachy Head viel dus volledig in het water. Gelukkig was het zaterdag en zondag overdag wel droog, zodat we een prachtige GP motorcross konden zien op een droombaan in de Engelse heuvels. Onze landgenoot Jeffrey Herlings won – uiteraard – beide MX2-manches en leek op een zetel naar de wereldtitel te rijden. Leek inderdaad, want net als de voorgaande drie jaren raakte hij vorige week opnieuw geblesseerd. Met een plaatje op zijn sleutelbeen zal hij nu waarschijnlijk één of twee GP’s missen, voordat hij de jacht op zijn derde wereldtitel weer voort kan zetten. In Assen zijn ze misschien wel blij met dit korte intermezzo van Herlings’ zegereeks: op 27 en 28 augustus wordt op het TT-circuit weer een Grand Prix-crossbaan aangelegd en de kans bestaat dat Herlings nu immers daar wereldkampioen wordt!

 

De oversteek van het Kanaal naar ‘het grootste openluchtmuseum ter wereld’ (Groot-Brittanië dus) maakte ik trouwens met de trein via de tunnel. In 35 minuten sta je aan de andere kant en je hoeft de motor niet eens vast te zetten, zo comfortabel glij je met de autotrein onder het Kanaal door. Bovendien gaan er ongeveer drie treinen per uur, zodat je nooit echt lang hoeft te wachten. Aan de kassa’s kwam ik wel tot de ontdekking dat ik beter vooraf even via internet had kunnen boeken, want de 120 euro die de kassadame nu wilde ontvangen voor een ‘short-stay-retour’ was bijna twee keer zo duur als de tarieven zoals ik die ik vooraf op internet was tegengekomen….

Van Zuid-Engeland ging het – via onze redactie in Varsseveld, dat wel – door naar Zuid-Duitsland voor de jaarlijkse BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen. Ook hier was regen de spelbreker, toch kwamen er weer 35.000 BMW-rijders naar het treffen; een BMW-hater zou er ter plekke onwel van worden. Opmerkelijk was hier vooral de diversiteit, van hele oude éénpitters tot hele nieuwe fully-loaded GS Adventures. In MotoPlus 16 komen we nog even terug op dit treffen, want een BMW blijkt anno 2016 ook zeer geliefd als basis voor zelfbouwprojecten.

Het tripje naar Garmisch-Partenkirchen maakte ik met een S1000XR, de viercilinder-crossover. Dus lekker comfortabel rechtop zitten met de power van een bloedsnelle vierpitter achter je gashendel. Het was mijn eerste echte kennismaking met BMW’s quickshifter, waarmee je zowel op- als terug kunt schakelen zonder koppeling of beweging van het gashendel. En ik stapte ‘flabbergasted’ af: wat werkt dat subliem! Ik ben absoluut een fan van de Honda DCT-transmissie; op bepaalde Honda’s vind ik dat zelfs bijna een must vanwege het onbezorgde rijcomfort. Maar na een dag of drie knallen met de quickshifter-XR begon ik me zowaar af te vragen of Honda het zichzelf niet te moeilijk heeft gemaakt met de DCT. Natuurlijk: een quickshifter is absoluut geen volautomaat en werkt ook pas lekker als de vaart er een beetje in zit, maar het schakelen gaat dankzij de elektronica zo soepel en zo makkelijk (en met een verslavende ‘turboknal’ in de uitlaat!) dat ik me echt afvroeg waarom andere fabrikanten de quickshifter voorlopig nog links laten liggen. Kom op, aan het werk en snel een beetje! Dat zegt de man die nu eerst zelf even op vakantie gaat; namens het hele team achter MotoPlus wens ik iedereen een hele prettige vakantie met veel mooie motordagen! Tot 16 augustus.

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.