Nieuws

Warmdraaien 14/2013

Een valpartij op donderdag waarbij je een gebroken sleutelbeen oploopt. Aansluitend een operatie in Barcelona en dan toch nog ‘gewoon’ van start gaan in de TT van Assen op zaterdag. En keurig vijfde worden, nadat je vanaf de twaalfde startplaats zelfs even naar het podium lijkt te rijden! Het verhaal van Lorenzo is mooier dan welk jongensboek dan ook. Dat èn de mooie wedstrijd die Crutchlow, Marquez, Pedrosa en Rossi er van maakten, zorgde voor een Dutch TT om van te smullen. De winst van Rossi was daarbij een geweldige kers op de taart, dat maakte het gejuich van 90.000 fans ook wel duidelijk. Mooiere reclame voor de wegrace was niet denkbaar, dat zal ook het TT-bestuur – dat de Nederlandse GP tot 2021 heeft veilig gesteld – hebben gedacht. Want er zijn bij de organisatie best zorgen om de toeschouwersaantallen, aangezien we als land geen enkele rol van betekenis meer spelen op dit allerhoogste raceplatform. Maar na deze race kan ik me niet voorstellen dat er van die 90.000 bezoekers volgend jaar ook maar ééntje thuis blijft.

De euforie van de prachtige TT en de winnende Rossi duurde precies drie dagen, toen liet het Europese Parlement zich van de aller-slechtste kant zien en stak het APK-spook de kop weer op. Jarenlang waart de motor-APK al door Europa, maar onderzoeken tonen elke keer weer opnieuw aan dat zo’n APK geen invloed heeft op de verkeersveiligheid van of ongevallen met motorfietsen. Ook de Nederlandse politiek denkt er zo over en ziet er helemaal niets in. Op 30 mei jongstleden leek dat APK-spook definitief ontmaskerd: toen bepaalde de verantwoordelijke Transportcommissie van het Europees Parlement dat er geen Europese APK-plicht komt voor motoren. Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), tevens vicevoorzitter van die commissie: “Er is geen enkel onderzoek dat aantoont dat een verplichte APK voor motoren bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Motorrijders zijn liefhebbers en onderhouden hun voertuig met grote zorg. Het voorstel voor een verplichte motor-APK was daarom volstrekt onnodig en bureaucratisch.”

De vlag kon dus uit, dachten we. Maar het Europees Parlement blijkt een meerkoppig monster dat zich niet zomaar buitenspel laat zetten. In een plenaire vergadering stond de motor-APK op 2 juli andermaal op de rol, nu met de insteek dat de verantwoordelijke commissie dan weliswaar op goede gronden tegen was, maar dat de EU voor motoren, aanhangers, caravans en trekkers toch geen uitzonderingen op de algemene regel wil maken. Zonder enige kennis van zaken wisten de Groenen en de Socialisten onder aanvoering van respectievelijk Isabelle Durant en Saïd el Khadraoui een kleine meerderheid achter hun principiële standpunt te krijgen. Daarbij gingen beiden tegen het besluit van hun eigen landsregering in. Ook gingen ze elke inhoudelijke discussie uit de weg omdat ze niets van motorrijden of verkeersveiligheid afweten. Volgens insiders ging het bij deze stemming ook allang niet meer over die inhoud, maar werd de beslissing genomen na het betere lobbywerk in de trend van ‘als jij mij nu steunt, steun ik jou de volgende keer’. Zo gaat dat dus blijkbaar binnen de EU: over der rug van de Europese burgers worden er politieke spelletjes gespeeld en die burgers moeten niet zeuren, die moeten gewoon geld afdragen aan een bedillerig Europa. Tja, zo krijg je daar in Straatsburg en Brussel zelfs de trouwste EU-fans wel in de gordijnen. Het hele instituut met al zijn Europarlementariërs wordt steeds meer een gotspe!
Gelukkig is net zoals het ‘nee’ van 30 mei ook dit ‘ja’ van 2 juli weer niet 100% zeker. Het Europees Parlement gaat nu onderhandelen met de Europese Commissie en de lidstaten, want er moet namelijk wel één besluit voor alle lidstaten komen. En veel van die lidstaten, waaronder Nederland, zien nog steeds helemaal niets in zo’n APK. Dat wordt dus nog een aardige discussie, nu maar hopen dat ook dit niet weer één grote draaikonterij wordt!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

Noppennieuws 4: nú in de winkel!

25 juli, 2024

Op vrijdag 25 juli verschijnt Noppennieuws 4 en daarin staan onder meer drie mooie testen. Zo reden Toine van Dijk ...

Overig nieuws