Nieuws

Warmdraaien 14/2011

Een paar weken geleden was ik te gast op het Honda Safety Institute in Barcelona. Een prachtig 25.000 m² oefenterrein naast de Montesa-Honda-fabriek, met verschillende wegsituaties, bochten, hellingen en zelfs een klein offroad-gedeelte, waar diverse cursussen worden gegeven. Samen met een indrukwekkend theoriegebouw vol rijsimulatoren is het een ideale omgeving om motorrijders de fijne kneepjes bij te brengen. Het vier miljoen kostende complex kan 15.000 cursisten per jaar aan; bijzonder is dat niet alleen bestaande motorrijders er verder worden opgeleid met VRO-cursussen, maar ook dat er vanuit het instituut ook gratis cursussen aan middelbare scholen worden gegeven (inclusief busvervoer van de school naar het instituut) om 16 en 17-jarigen kennis te laten maken met gemotoriseerde tweewielers en ze op die manier in een leuke dag de grondbeginselen van het motor- en scooterrijden wordt bijgebracht.

Ik was echter niet in Barcelona om het Honda Safety Institute te bekijken, maar omdat daar de Honda EV-neo elektrische scooter werd geïntroduceerd. Naar Nederlandse begrippen een bromfiets en dus niet direct iets waarover we in MotoPlus zullen schrijven, maar het is het wel interessant om te kijken welke technieken de grootste motorfabrikant ter wereld gebruikt en hoe zij tegenover de elektrische motorfiets staan. Naast Honda zijn trouwens ook Yamaha en Nimag/Suzuki is op dit vlak al actief, plus natuurlijk veel kleinere (bromfiets-)merken. En ook BMW denkt al na over een elektrische versie van hun scooter die dit najaar uitkomt.

Dus zoefde ik daar een kwartiertje elektrisch voortgestuwd over het oefenterrein met de Honda EV-neo. Deze electroscooter zit boordevol slimme techniek en wordt in Japan al verkocht voor ongeveer 4.000 euro. Best grappig, het elektrische rijden. Opvallend is natuurlijk het ontbreken van motorgeluid (alleen het zoemen van de elektromotor en het rollen van de banden) en de stevige acceleratie vanaf stilstand. Zo’n elektromotor levert vanaf de eerste omwenteling zijn maximale koppel, dus optrekken gaat zelfs met 3,8 pk en 11 Nm vlot. Zijn top van 40 km/uur is voor motorbegrippen natuurlijk niet spannend, maar voor het stadsverkeer is dat prima. Honda claimt dat de via een ventilator gekoelde accu bij stadsgebruik een range heeft van 34 km, waarna hij via een normale lader in 3,5 uur weer vol zit (of in een half uur met een grotere snellader). Voor die accu’s en de elektronische sturing heeft Honda trouwens een convenant gesloten met Toshiba, om op die manier het beste van twee werelden te kunnen combineren.

Toch gaf de pas 34-jarige ‘Large Project Leader’ Koichiro Honda (geen familie, die achternaam is puur toeval) toe dat die accu nog steeds het heikele punt is: “De grootste uitdaging is op dit moment nog steeds het vinden van een compromis tussen prestaties, actieradius, gewicht en prijs. De accutechniek is volop in beweging, dus de verwachtingen is zeker dat er in de toekomst betere accu’s voor lagere prijzen op de markt komen. Maar deze techniek is net als de Fuel Cell krachtbron die we momenteel in auto’s testen nog te groot en te zwaar voor serieuze toepassing in ‘long-range’ scooters of motorfietsen. Voor een normale actieradius zouden de accu’s te groot en zwaar worden. Daarvoor is het nu nog te vroeg, maar de ontwikkelingen gaan erg snel en het is als merk goed om er nu al volop mee bezig te zijn en praktijkervaring op te doen met deze nieuwe techniek.”

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws