Nieuws

WARMDRAAIEN 14 – 2014

De motorwereld heeft zichzelf in mijn ogen afgelopen weken weer een heel goede dienst bewezen. Na maandenlang negatieve geluiden over motorbendes, slechte verkopen en teruglopende rijbewijsaanvragen was de TT-week in Assen weer een opsteker in alle opzichten. Het waren namelijk drie fantastische dagen op de Drentse hei; pure reclame voor de motorwereld en de motorsport!

De wedstrijden waren geweldig, met name de MotoGP was er andermaal weer eentje om in te lijsten. Helaas niet – zoals twee weken eerder in de tweede GP van Spanje – omdat Marquez, Rossi, Lorenzo en Pedrosa elkaar geen centimeter asfalt cadeau gaven en tot op de finishstreep bleven knokken om de overwinning; in Assen speelde vooral het typische onbestendige Nederlandse weer de hoofdrol. Daardoor moesten alle rijders de pits in om over te stappen van hun motor met regenbanden naar de reservemotor op slicks. Spectaculair! Vanaf pagina 82 lees je er alles over in het verslag van Frank Weeink en beleef je de TT opnieuw. Want ik ga er tenminste van uit dat je de race al live (met een kleine 100.000 andere toeschouwers) of anders voor de tv hebt beleefd. Alleen via Studio Sport keken immers al bijna een half miljoen mensen naar deze TT. Zij zagen ook onze columnist Jurgen van den Goorbergh als gastcommentator de wedstrijden en Nederlandse prestaties in de Moto3 prima analyseren.

Voor velen is Assen natuurlijk meer dan alleen de races. Het is ook vooral een dag of drie plezier maken met vrienden of de motorclub op de vele campings en tijdens de befaamde TT-nacht. Vaak zit daar ook al een jarenlange traditie aan vast; dat zie ik bijvoorbeeld aan mijn 74-jarige vader: al 56 jaar(!) gaat hij met een handvol vrienden drie dagen naar Camping Oostra. Vroeger aan de binnenkant van de baan net voor de Bedeldijk (waar nu het verkeerspark is), maar sinds de laatste grote circuitaanpassing dus net buiten de Haarbocht. ‘De Heidebloempjes’ noemt deze vriendenclub zichzelf. En vroeger gingen ze uiteraard op de motor, maar als pensionado’s genieten ze tegenwoordig van de luxe van een camper. En de wilde haren zijn weliswaar (ook letterlijk) verdwenen, maar Assen blijft een vast baken in hun agenda. Prachtig!

In de TT-week werd ook bekend dat er in het eerste kwartaal van 2014 in vergelijking met een jaar eerder weer 35% meer motorrijexamens werden afgenomen en dat de verkopen meer dan 10% zijn gestegen. En ook de TT zelf scoorde 4.000 toeschouwers meer dan vorig jaar. En vrijwel al die 131.000 mensen hebben zich volgens mij keurig gedragen, want afgezien van behoorlijk wat diefstallen uit tenten op campings heb ik weinig wanklanken gehoord. Veel campinghouders regelden gelukkig ook snel huurkluisjes op de campings, net zoals je die tegenwoordig bij vrijwel alle grote festivals aantreft en waarin je je papieren, telefoons en geld zonder zorgen kunt opbergen. Maar van vandalisme en rottigheid was – ondanks de nodige alcohol – nauwelijks sprake in de TT-week, ook de politie keek er heel positief op terug. Bovendien werden na afloop van de TT slechts drie van de gecontroleerde 3.720 bezoekers betrapt op het rijden met alcohol! Dat is minder dan één promille en dus eigenlijk te verwaarlozen. Andermaal een teken dat het met al die stoere, bierdrinkende motorbikkels wel goed zit. Op pagina 78-81 staan leuke sfeerfoto’s waarop ook duidelijk te zien is dat er best wat werd gedronken, maar dat de pure lol voorop stond. Op de campings was het weliswaar vaak een ‘motorbende’, maar dat motorvolk heeft over het algemeen een hart van goud. Daarmee zijn al die Assen-gangers echt een visitekaartjes voor de motorwereld geweest. Bedankt daarvoor!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.