Warmdraaien 13/2013
Zo brengen we een eerste nummer van een nieuwe jaargang uit en zo zitten we alweer aan de langste dag, gevolgd door de traditionele TT in Assen, aanstaande zaterdag. Alleen in de Red Bull Rookies Cup doen we daar als Nederland een echt partijtje mee via Scott Derou. Laten we hopen dat hij meer geluk heeft dan afgelopen jaar en nu dus wel voor het podium kan gaan. Dat zal voor Jasper Iwema te hoog gegrepen zijn, al vind ik het niet erg om ditmaal ongelijk te hebben. Jasper zal de TT moeten aangrijpen om zijn kwakkelende seizoen toch nog wat glans te geven, want tot dusver speelde hij een bijrol.
Achterin deze MotoPlus tref je de eerste column aan van Jurgen van den Goorbergh, waarin hij voortaan maandelijks zijn visie zal geven op de racerij. Jurgen maakte zelf naam als GP-coureur in de 250 cc en 500 cc-koningsklasse en was na zijn GP-carrière ook succesvol in het WK Supersport. Na zijn wegracecarrière startte Van den Goorbergh al verschillende keren in de Dakar-rally en in 2014 staat hij opnieuw aan de start in Zuid-Amerika: ditmaal als zogenaamde kistrijder met de motor, dus zonder enige assistentie of een groot team om zich heen! Ik weet zeker dat Jurgen ons in zijn column interessante race-wetenswaardigheden gaat voorschotelen.
In MotoPlus 11 schreef ik op deze plaats over ‘Start2Ride’, een magazine dat in België gratis in een oplage van 344.000 was verspreid om het motorrijden breed te promoten. Een initiatief waarop wij ‘Ollanders’ jaloers op kunnen zijn, vandaar dat ik onze RAI Vereniging aan het eind van mijn column opriep om dit voorbeeld te volgen. Ondanks mijn positieve insteek bleek dat tegen het zere been en RAI-secretaris Gemma Warmerdam reageerde heftig. Omdat een wellis-nietes-spelletje me weinig zinvol leek, nodigde ik Warmerdam uit om te vertellen wat de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers van de RAI Vereniging doet en wat niet. Op pagina 70-71 lees je haar relaas en ik moet bekennen dat ik na dat gesprek mijn mening over de RAI Vereniging moet bijstellen: het is inderdaad een belangenbehartiger, maar dan wel voor haar eigen leden (de importeurs en fabrikanten van motorfietsen en accessoires). De 35 RAI GT-leden hebben bepaald dat vrijwel al hun budget wordt besteed aan overleg met overheid en politiek, men vaart nadrukkelijk een diplomatieke koers. De algemene promotie van het motorrijden staat op het tweede plan, daar is ook nauwelijks budget voor. Een actie als in België is hier dus voorlopig ondenkbaar
Na het gesprek met Warmerdam moet ik concluderen dat het droevig is gesteld met de algemene belangenbehartiging van motorrijders in Nederland. Bij de RAI Vereniging, maar ook bij bijvoorbeeld de KNMV, de MAG en de Bovag, staat begrijpelijk het belang van hun eigen leden voorop en pas daarna komt het algemene belang. Dat levert een enorme versnippering op, waardoor een goede en brede promotie van het motorrijden niet bestaat. We missen daardoor onder meer informatieborden langs de snelweg, een goed tv-programma en neutrale opstapinformatie. En we kunnen anderen niet duidelijk maken dat de motorfiets een slim, handig en zuinig vervoermiddel is. Als het motorrijden in Nederland weer op de kaart wil komen te staan, zal er eerst een overall-promotor moeten komen, aangezien de RAI Vereniging die door mij toegedichte taak niet meer vervuld. Hoogste tijd dus dat alle betrokken partijen over hun schaduw heenstappen en begrijpen dat iedereen er wel bij vaart als het motorrijden weer populairder wordt: de branche, de verenigingen en de motorrijders zelf. MotoPlus zal elk initiatief op dit vlak van harte steunen!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus