Nieuws

Warmdraaien 13/2012

De oranje prullaria is alweer een dikke week uit ons straatbeeld verdwenen, nadat ‘onze jongens’ in Charkov tot drie keer toe van de grasmat werden geveegd. Tja, als de banksaldo’s groter worden dan de inzet op het veld, dan kun je het wel vergeten. Het Nederlandse team had een gezamenlijk jaarinkomen van meer dan 78 miljoen zonder premies en persoonlijke reclame-inkomsten. Sommige ‘topspelers’ zijn goed voor rond de 40.000 euro per dag en bovenop die monsterlijke salarissen komt ook nog een KNVB-vergoeding, mede betaald door sponsor ING. Inderdaad: dat is die bank die nog niet zo heel lang geleden met uw en mijn geld overeind gehouden moest worden.
Welke teambaas in de motorsport is niet jaloers op dergelijke bedragen? Met budgetten die er niet bij in de schaduw kunnen staan worden raceteams draaiende houden, zelfs op WK-nivo. Mannen als Gerrit en Ronald ten Kate en Roelof Waninge weten ondanks alle financiële beperkingen toch regelmatig sublieme successen te scoren. Inzet en passie blijken soms net zo belangrijk als harde munten!

Alhoewel we natuurlijk allemaal hadden gehoopt dat het Nederlands elftal het wel tot de finale had volgehouden, kan ik me voorstellen dat er in Assen toch een paar mensen met gemengde gevoelens naar de voetbal zaten te kijken. Met de halve finales op 27/28 juni en de finale op 1 juli was onze Dutch TT op zaterdag 30 juni immers behoorlijk in de – publicitaire – verdrukking gekomen. Nu krijgt de TT in de landelijke media gelukkig weer wat meer aandacht. En dat is nodig ook, want de afgelopen weken klonken er nogal wat alarmerende geluiden vanuit Drenthe. De bezoekersaantallen zijn in twintig jaar gehalveerd, terwijl de entreeprijzen zijn verdubbeld. Dat zijn geen vrolijk stemmende trends. De ‘Stichting Vrienden TT Circuit’ reageerden op deze berichtgeving dat de TT haar unieke karakter terug moet krijgen met meer races op de wedstrijddag, ouderwetse gezelligheid en lagere entreeprijzen. Nu is elk idee natuurlijk welkom, maar je kunt je afvragen hoe reëel deze voorstellen zijn. De entreeprijs is een direct gevolg van de afdracht van het TT circuit aan Dorna, een miljoenenbusiness. Stichtingsvoorzitter Arjan Bos liet onlangs weten het tot 2016 lopende GP-contract open te willen breken en te verlengen tot 2021. Ook als daarvoor op zondag georganiseerd moet worden, want ondanks dat Assen nog steeds de ‘Cathedral of Speed’ is, liggen er andere landen op de loer voor een GP-organisatie. Om de TT en daarmee de hele infrastructuur in stand te kunnen houden, zal men dus wel mee moeten gaan in Dorna’s plannen, welk een bijzondere en historische rol onze TT ook heeft in de GP-kalender. Gelukkig hebben de hoge entreeprijzen door deze discussie wel de volle aandacht van het stichtingsbestuur.

Het programma op de racedag wordt ook gedicteerd door Dorna en daarbij staat de tv-uitzending centraal. Vandaar dat er op de wedstrijddag pas na 15.30 uur ruimte is voor een aanvullend programma.
Daarin hopen we natuurlijk dat onze landgenoot Scott Derou een hoofdrol gaat spelen. Na zijn fantastische Red Bull Rookies Cup-races in Estoril Silverstone komt de 16-jarige Nijkerkervener als favoriet naar Assen. Hopelijk kan hij samen met Jasper Iwema de TT dus een oranje glans geven. Persoonlijk denk ik dat daar de kern van de teruglopende toeschouwersaantallen ligt: zoals de motorcross momenteel opleeft met Jeffrey Herlings als wereldtitelkandidaat, zo zitten we met smart te wachten op een Herlings-tegenhanger op slicks. Met de nieuwe Asser Junior Track voor opleiding van racetalenten is daarvoor een belangrijke stap gezet, maar we moeten helaas nog een paar jaar geduld hebben voor dat zichtbaar wordt op het echte TT-circuit.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws