Nieuws

WARMDRAAIEN 13 – 2016

Deze MotoPlus verschijnt aan de vooravond van de 86e TT in Assen, de eerste die op zondag wordt verreden. Afgaande op de goede kaarten-voorverkoop lijkt het grote publiek geen enkele moeite te hebben met deze verschuiving. Nu nodigt het spannende verloop van het MotoGP-seizoen natuurlijk ook wel uit om de allersnelste motorrijders ter wereld eens met eigen ogen aan het werk te zien in Assen. En de ergste kou is gelukkig weer uit de lucht, na het vervelende einde van afgelopen seizoen toen de strijd tussen Rossi en Marquez een vervelende wending kreeg en Lorenzo als een soort lachende derde er met de wereldtitel vandoor ging. De toppers konden elkaars bloed wel drinken, maar gelukkig zijn ze weer ‘on speaking terms’. Op het podium tijdens de laatste race voor Assen – in de GP van Catalunya – gingen ze in elk geval weer normaal met elkaar om. De heren begrepen ook wel dat de situatie daar, na de dodelijke trainingscrash van Moto2-rijder Luis Salom, niet gepast was om nog langer te bakkeleien.

In de strijd om de MotoGP-wereldtitel gaat het in 2016 letterlijk en figuurlijk hard tegen hard. Marc Marquez, Jorge Lorenzo en Valentino Rossi houden elkaar ook dit seizoen mooi in evenwicht; ze weten als geen ander dat één klein schuivertje dit jaar doorslaggevend kan zijn in de titelstrijd. Vandaar dat we Marquez in Frankrijk weer op zagen stappen na zijn crash, om met een dertiende plaats alsnog drie punten te scoren. Zijn naaste belagers Lorenzo en Rossi lijken in de wedstrijden momenteel net wat sterker, maar zij scoorden allebei in zeven GP’s al twee ‘nullen’, zodat Marquez momenteel aan de leiding gaat. Maar met Assen erbij zijn er nog maar liefst elf GP’s te gaan; het seizoen is dus nog lang niet gelopen.

‘Best of the rest’ is voorlopig Dani Pedrosa; Natascha Kayser interviewde hem onlangs en dat werd een opmerkelijk persoonlijk gesprek met de man die na Valentino Rossi de meeste MotoGP-podiums op naam heeft staan, maar nog nimmer wereldkampioen werd in de koningsklasse. Vanaf pagina 94 lees je over Pedrosa’s mysteries.

Naast de mens speelt ook de machine een hoofdrol in de MotoGP, de klasse die in 2002 de ‘500 cc’ naar de geschiedenisboeken verwees. Sinds die tijd mogen namelijk ook twee keer zo zware viertakten uitkomen in de GP’s; het pleit van de pure racetweetakt was daarmee vanachter de groene tafel beslecht, want tegen de 1000 cc viertakten maakten zelfs die tweetaktraketten geen schijn van kans.

Inmiddels zijn we veertien jaar verder sinds de herintrede van de viertaktracers en is de tweetakt eigenlijk geheel van de circuits verdwenen. Ook de logische 125 en 250 zijn immers vervangen door de Moto3 en Moto2. Het valt me daarbij steeds weer op dat die klassen technisch gezien enorm aan banden zijn gelegd. De wegrace-reglementen beslaan anno 2016 250 A4’tjes en daarin wordt toch een soort kunstmatige gelijkheid nagestreefd. De bedoeling is dat het spannende wedstrijden oplevert en daar is natuurlijk niks mis mee. Maar toch mis ik de technische vrijheden die het racen extra interessant maken. Vroeger was zeker alles niet beter, maar de Moto2 is toch een soort cupklasse, de Moto3 is ook aan handen en voeten gebonden en voor Honda, Yamaha en Ducati geldt in de MotoGP heel nadrukkelijk de wet van de remmende voorsprong; zij mogen dit jaar maar zeven blokken per rijder gebruiken en niet doorontwikkelen in het seizoen, terwijl Suzuki, Aprilia en KTM – die in Valencia hun opwachting maken in de MotoGP – negen blokken per rijder mogen gebruiken en wel vrijheid hebben in testen en doorontwikkelen. En natuurlijk is het mooi dat deze merken daardoor ook echt mee kunnen gaan doen in de MotoGP, maar ik blijf het jammer vinden dat er dus eigenlijk niet één vrije klasse bestaat met relatief weinig regels. Een klasse waarin slimme tuners – zoals de Nederlandse grootmeesters Jan Thiel en Jan Witteveen die 25 jaar geleden toonaangevend waren op tweetaktgebied – het verschil kunnen maken, zodat een underdog op het podium terecht kon komen en zelfs met wat mazzel een race kon winnen.

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

MotoMondo importeur QJMotor

MotoMondo importeur QJMotor

16 april, 2024

MotoMondo mag zich vanaf 1 mei 2024 importeur noemen van het voor de Benelux nieuwe motormerk QJMotor. QJ Motor is ...

Overig nieuws