Nieuws

Warmdraaien 12/2013

Hoewel de autoverkopen ook enorm onder druk staan, blijken vooral de kleine en ‘zuinige’ auto’s nog steeds gretig aftrek te vinden. Niet in de laatste plaats omdat die een groot fiscaal voordeel genieten. In mijn ogen raakt die fiscale voordeelregeling kant nog wal; ze worden voor 2014 dan ook aangescherpt. Ik heb echter vooral moeite met het feit dat het belastingvoordeel is gebaseerd op verbruikscijfers die in de praktijk absoluut niet haalbaar zijn. Als u en ik zoiets doen heet dat oplichting, maar de autobranche heeft gewoon de zegen van de overheid gekregen. Al gaan er nu ook in het Europese Parlement eindelijk wat alarmbellen rinkelen: ook zij willen meer realistische verbruikswaarden. TNO vergeleek begin dit jaar daarvoor al een aantal van die officiële waarden (waarop het belastingvoordeel dus is gebaseerd) met reële verbruiken. Daarbij bleken bijvoorbeeld een Renault Megane en een VW Polo doodgewoon 50% meer te verbruiken dan volgens de prachtige cijfers in de advertentie, folders èn op het milieulabel in de showroom!

Die mooie waardes worden gerealiseerd omdat de autofabrikanten de trukendozen helemaal opentrekken om het verbruik van een auto zo gunstig mogelijk uit de officiële test te laten komen. Zo worden bij die verbruiksmeting de dynamo afgekoppeld, de zijspiegels verwijderd, alle naden afgeplakt, speciale dunne olie in het blok, versnellingsbak en differentieel gedaan, de uitlijning van de wielen aangepast, de keerringen en het vet uit de wiellagers gehaald, de remblokken helemaal terug geduwd in de remklauwen en speciale (keiharde en gladde) banden gemonteerd. Dat alles om de auto maar met zo min mogelijk weerstand te laten rollen. Bovendien is de elektronica in een auto ook al zo knap dat die direct herkent wanneer er een zuinigheidstest wordt uitgevoerd, zodat de motor dus meteen in een zuinige modus wordt gezet. Al die ingrepen zijn toegestaan, want er blijkt nergens in het testprotocol te staan dat ze verboden zijn… Zo worden wij dus bedrogen en zo krijgen deze auto’s een fiscaal voordeel dat helemaal nergens op slaat.

Het benzineverbruik van motorfietsen wordt nog niet officieel gemeten, maar gelukkig gaat het verbruik de laatste jaren echt de goede kant op. Praktijkcijfers rond de 1 op 20 (5 liter op 100 km), worden steeds normaler. Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom je anno 2013 nog een nieuwe motor zou willen kopen die bijvoorbeeld niet eens 1 op 14 (7 liter op 100/km) haalt. Als dat brandstofverbruik nog uit de vorige eeuw stamt, hoe zit het dan met de rest van de techniek?
Gelukkig worden zelfs waarden van rond de 1 op 30 (3,3 l/100 km) al steeds vaker gehaald door slimme motoren en motorscooters. Als auto word je in dat geval met alle fiscale egards behandeld door onze overheid, maar als motorfiets met exact zo een gunstig verbruik (en een CO2-uitstoot die daarmee rond de 85 gram/km ligt) wordt er niet eens naar je omgekeken. Betalen zul je, hoe zuinig je ook rijdt en hoe handig je ook bent in het stadsverkeer! Dat komt ook omdat er voor motorfietsen nog geen officiële verbruikmeting is, maar dat gaat in 2016 veranderen: vanaf dan moeten alle nieuw uitgebrachte motoren worden getest volgens de (realistische) WMTC, de Worldwide Harmonized Motorcycle Emissions Certification Test Procedure. Deze test geeft een realistisch verbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot weer, die ook wordt geregistreerd in de officiële documenten. Honda voert momenteel op vrijwillige basis deze WMTC-test al uit en in sommige landen publiceren zij deze WMTC-verbruikscijfers ook al in hun brochures. Voorlopig biedt de lijst met benzineverbruiken van 200 motoren op onze MotoPlus-website, gemeten tijdens normale praktijktesten, als enige dus de broodnodige houvast voor slimme motorrijders!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws