Nieuws

Warmdraaien 12/2011

Uitzonderingen daargelaten (ik weet dat ook veel motoragenten en andere professionele rijders MotoPlus lezen, die willen immers ook goed op de hoogte blijven) rijden vrijwel alle MotoPlus-lezers motor voor hun hobby. En een hobby mag best iets kosten, nietwaar? Dus ach, of die motor nu 1 op 15 of 1 op 16 verbruikt, dat zal velen worst zijn. Het uiterlijk, de prestaties en het comfort zijn zaken die doorgaans belangrijker zijn bij de motorkeuze.

Maar toch, als je na een dagje toeren of leuk stukje sturen niet het ‘tankpasje van de baas’ kunt gebruiken, maar je eigen portemonnee dient te trekken, dan gaat de aardigheid er met de huidige bizarre benzineprijzen wel een beetje af. De euroteller van de benzinepomp lijkt tegenwoordig wel een gokkast. Je weet wel, zo’n fruitautomaat waar je drie appeltjes of drie bananen op een rij moet zien te krijgen. Met als grote verschil dat je aan de pomp nooit in de prijzen zult vallen, want de jackpot is altijd voor de benzinemaatschappij en – vooral – voor de regering. Grofweg tweederde van de benzineprijs vloeit immers in de schatkist van de staat.
Maar de benzineprijs zorgt er samen met de roep om een schoner milieu voor dat het benzineverbruik een steeds belangrijker item wordt onder motorrijders. Ten eerste voel je een lager verbruik immers elke keer als je bij de pomp staat (vooral als je met een paar vrienden onderweg bent, is het uitermate storend dat jij altijd een tientje meer moet tanken…) en ten tweede heeft een motor met een laag verbruik per definitie ook een lage uitstoot en op die manier draag je dus ook een steentje bij aan een betere wereld. Op onze site www.motoplus.nl staat een lijst met het verbruik van 200 moderne motoren. Dat item is tegenwoordig één van de meest bezochte pagina’s van onze site!

Maar niet alleen de constructie van de motor zelf is bepalend, ook je eigen rijstijl heeft een grote invloed op het verbruik. Om dat aspect te testen, hebben we de ‘MotoPlus Zuinigheidscontest’ in het leven geroepen. We nodigden 20 van de circa 200 inschrijvers uit om een rondje door de Achterhoek te rijden op de Suzuki V-Strom 650, een machine die van huis uit al gezegend is met een bijzonder zuinig blok. Sommige rijders hadden zich bijzonder goed voorbereid op de zuinigheidsrit: ze hadden de koppelkromme bestudeert, de voering uit het pak gehaald en probeerden ook echt de laatste kilometer uit een liter benzine te persen. Anderen reden juist zoals ze normaal ook reden. Uiteraard hadden we een redelijk normale tijdslimiet aan het vaste rondje – met autobaan, stadsverkeer en een stuk secundair – gehangen, om te voorkomen dat men heel erg langzaam zou gaan rijden of zelfs een stuk zou duwen…

In MotoPlus 12 lees je alles over deze bijzondere test. Met bijzondere uitkomsten, want je kunt dus 1 op 21 rijden met de V-strom. Maar 1 op 31 is net zo goed mogelijk, zonder dat je veel langzamer rijdt! Oftewel: op elke liter benzine kom je dan tien kilometer verder; op een 22-liter-tank scheelt dat dus 220 km actieradius. Gratis en voor niets! Alle 20 rijders uit deze voorronde is gevraagd naar hun gouden tip en die varieerde van ‘altijd plat erop, ook in de stad’ en ‘iets minder hard rijder’ tot ‘erg ver vooruitkijken en de motor veel uit laten rollen’.
Patrick Raaymakers, Ger Jacobs en Jappix Meeuwissen bleken de zuinigste drie van de voorronde en zij komen binnenkort terug voor een gezamenlijke finalerit, waarover we in MotoPlus 13 zullen berichten.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws