Nieuws

Warmdraaien 1/2011

Het kan nog net, dus vanaf deze plek wens ik alle MotoPlus-lezers een in alle opzichten geweldig 2011. Met naast alle voorspoed en gezondheid vooral heel erg veel motorplezier. Om dat motorplezier veilig te laten verlopen, helpt de elektronica ons tegenwoordig een handje. In MotoPlus 24 testen we al zes verschillende – en sterk in opkomst zijnde – traction control systemen. Systemen die ongetwijfeld nog een grote vlucht gaan nemen en ons in het zadel houden als we misschien net even teveel willen. Hoever dergelijke systemen kunnen evolueren, zien we aan de ABS-remmen, die we in dit nummer uitgebreid testen.

In twintig jaar tijd zijn ABS-remmen niet meer weg te denken op motorfietsen, al verliep de acceptatie in die beginjaren schoorvoetend, hoe hard met name BMW en Honda er destijds ook aan trokken. Aanvankelijk was ABS voor velen een behoorlijk dure optie, waarvan de meerprijs niet door iedereen op waarde werd geschat. Maar anno 2011 is het meer dan geaccepteerd: veel nieuwe modellen worden zelfs uitsluitend nog met ABS-remmen geleverd en ook bij de occasions is te bespeuren dat het ABS een duidelijke pré is. Inmiddels bezit 16 procent van alle in de EU geproduceerde motorfietsen een ABS-remsysteem. Dat lijkt niet zoveel, maar als je daar de enorme vloot lichte 125’s, scooters, off-roads en wedstrijdmotoren vanaf haalt, dan stijgt dat percentage met sprongen. Voor de definitieve stap is de Europese Commissie nu echter bezig met een nieuwe wet, waarin vanaf 2017 het ABS verplicht wordt gesteld voor motoren boven de 125 cc. Daarmee volgt de motorwereld dan de auto’s: daar is het ABS al jaren verplichte kost. Met als belangrijkste verschil dat de autowereld zelfregulerend werkte en in 2004 zelf besloot het ABS aan de standaarduitrusting toe te voegen; daarover is de motorwereld het blijkbaar nimmer eens geworden, waardoor de Europese Unie nu dus een wet aan het voorbereiden is. Die EU wordt daarbij (helaas) gesteund door de schrijnende Europese ongevalcijfers: op de motor heb je veel kans om bij een ongeval betrokken te raken en bovendien blijven de motor-ongevalcijfers al ruim tien jaar constant hoog, terwijl de auto-ongevalcijfers in dat tijdsbestek bijna halveerden. Daar mogen we onze ogen niet voor sluiten.

Wat niet wil zeggen dat ABS-remmen heilig zijn. ABS blijft een hulpmiddel, dat je met name in de allereerste paniekseconden na een schrikreactie overeind kan houden. Maar de belangrijkste factor blijft – zelfs met alle denkbare techniek aan boord – nog steeds de bestuurder. Op pagina 44-45 wordt dat mooi uitgelegd langs een tijdas: op droog wegdek staat een Yamaha Super Ténéré met ABS vanaf 100 km/uur in precies drie seconden stil met een keurige remweg van 41 meter. Maar het herkennen van gevaar, het reageren daarop en het laten aangrijpen van de remmen kost volgens onderzoeken 1,2 seconden. En aangezien je bij 100 km/uur precies 27,7 meter per seconden aflegt, zijn bij een noodstop de eerste dertig meter dus al onder je wielen doorgeschoten, voordat je daadwerkelijk begint te remmen! De complete remactie duurt 4,1 seconden, de totale remweg is 71,6 meter en bijna de helft van die remweg gebruik je dus om te reageren op het gevaar. Dat is wel iets om eens even bij stil te staan: koppie erbij dus in 2011!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws