Nieuws

Warmdraaien 1/2009

Het Hyde Park in London bestaat al ruim vijf eeuwen, is 140 hectare groot en eigendom van de Britse Koninklijke familie. In de Noordoost-hoek van dit park vinden we de zogenaamde Speakers Corner: hier vinden elke zondagochtend de zogenaamde ‘zeepkisttoespraken’ plaats. Iedereen die ergens zijn mening over wil geven of denkt dat hij iets nuttigs te melden heeft, kan hier dan namelijk op een kistje gaan staan en het publiek toespreken. Ooit stonden op deze plek de galgen van Tyburn en mochten de ter dood veroordeelden hier nog eenmaal vrijuit hun zegje doen. Die galgen verdwenen in 1783, maar Speakers Corner bleef als een soort ‘internetforum avant la lettre’.

Speakers Corner is ook een nieuwe maandelijkse rubriek in MotoPlus, waarin we een actuele kwestie naar voren brengen en mensen of partijen de kans geven om hun zegje over dat onderwerp te doen. Die mogen op deze pagina’s vrijuit hun mening geven.
Voor een eerste onderwerp voor MotoPlus’ Speakers Corner hoefden we niet lang te zoeken: de Europese vereniging van motorfietsfabrikanten ACEM heeft bij de EU in Brussel aangedrongen op een Europees geregelde APK-keuring voor motorfietsen. In meerdere Europese landen bestaat zo’n keuring, in Nederland en België niet. En uitgerekend de club van motorfabrikanten dringt nu in Brussel aan op een Europese wetgeving op dit gebied.

Op pagina 84 en 85 laten we dus uiteenlopende partijen aan het woord over deze kwestie. Zoals de MAG en KNMV als belangenbehartigers van de motorrijder. Maar ook de Bovag, de Rai en een dealer komen aan het woord en ook Verkeersminister Eurlings gaf een reactie aan MotoPlus. Nog geen jaar geleden gaf hij in de Tweede kamer immers aan dat zo’n motorfiets-APK wat hem betreft geen enkele kans maakte, aangezien ongevallen met motorfietsen zelden het gevolg zijn van gebrekkig onderhoud. Maar nu lijkt hij met zijn besluit ingehaald toch te worden door de Europese Commissie na deze voorzet van de motorindustrie. Haaks op de mening van de Minister staat die van Eugène Daams van de RAI-vereniging, die zich als Nederlandse woordvoerder van de ACEM opwerpt om het standpunt van de motorindustrie te verdedigen. Hij pleit voor een Europees geregelde keuringswetgeving om de verkeersveiligheid te vergroten en het milieu – omgekeerd evenredig met de flinke groei van het voertuigenpark met dito toename van het geluidsoverlast – te beschermen.
Al met al een heel opmerkelijke discussie dus, want waar normaal de industrie de hakken in het zand zet als de overheid weer met regeltjes en eisen komt, lijkt het nu opeens een omgekeerde wereld: de industrie wil een strengere en Europees geregelde wetgeving en de overheid ziet dat – samen met de motorrijders-belangengroepen – niet zitten…

Met zo’n tegenstelling begint 2009 goed. En dat de motorwereld ook naast dit APK-gebeuren zijn hart dit jaar vast houdt is meer dan duidelijk. Nu grote merken als Honda en Suzuki hebben aangekondigd te stoppen met respectievelijk de F1 en de WK Rally, is ook de deelname aan MotoGP, WK SBK en GP motorcross opeens niet meer vanzelfsprekend. Afwachten maar hoe dit zich zal gaan ontwikkelen.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws