WARMDRAAIEN 12 – 2014
In mijn jonge jaren was bij ons in het oosten van het land het ‘dauwtrappen’ nog echt een ding. Voor dag en – inderdaad – dauw het bed uit en met een paar schoolkameraadjes op de fiets de wereld ontdekken, met achterop een door moeders gesmeerd lunchpakket: broodjes met gebakken ei en een omgespoelde Grolsch-beugelfles met ranja. Het was zelfs de enige keer per jaar dat ik broodjes meekreeg herinner ik me nu. Man wat was dat een luxe en wat voelde je je toen de koning te rijk als je ergens in de berm zat te peuzelen!
Op die manier verkende ik ooit het Montferland, de Holterberg en de Posbank; blijkbaar trokken de ‘bergen’ toen ook al. En dat is veertig jaar later onveranderd gebleven: weer was ik op Hemelvaartsdag de wereld aan het ontdekken. Alleen was mijn ‘fiets’ ditmaal een Suzuki V-Strom 1000 en waren de echte bergen mijn doel. Vanuit het Oostenrijkse Ischgl stond er een paar dagen toeren door de Alpen op het programma. In het komende nummer kom ik daar op terug met een reportage over het High Bike Testcenter (voor wie niet wachten kan, kijk vast op www.highbike-paznaun.com). Om in de zomermaanden ook gasten in de vele wintersporthotels in het Paznaun Tal te krijgen, kun je hier als hotelgast in dit dal namelijk tegen een superscherp tarief een motor huren vanuit het centraal gelegen Ischgl. KTM, Ducati, BMW en Triumph werken hier aan mee en bieden vrijwel hun hele gamma aan voor mooie dagritten. Ach, voor 90 euro een dagje Panigale, K1600, 1190 Adventure of Rocket rijden – gewoon omdat het kan! – da’s geen verkeerd idee! Trouwens ook het bij veel Nederlandse motorrijders bekende onderkomen van Tukker Jan Wilmink – Pension Vivaldi in See – doet mee aan deze actie, net als het eveneens zeer bekende motorhotel Die Post in Galtür. En dat maakt een bezoekje aan het Paznaun Tal dus zeer aanbevelenswaardig, zeker nu Zwitserland langzamerhand onbetaalbaar is geworden door de peperdure Zwitserse Frank. Vanuit dit Oostenrijkse dal in de nabijheid van de Zwitsers-Italiaanse grens heb je bijna alle grote bergpassen – met de Stelvio voorop – onder handbereik.
Kortom, ik heb me vier dagen uitstekend vermaakt. De Suzuki V-Strom 1000 liet zich op de bochtige bergwegen van zijn allerbeste kant zien en is ook met stip binnengekomen op één op mijn persoonlijke Alpenmasters-lijstje! Wat rijdt dat ding subliem: hij koppelt het makkelijke stuurgedrag van de 650 aan het vermogen van een dikke jongen. En zijn 100 pk blijkt in de praktijk voldoende om hinderlijk op het achterlicht van een Multistrada of GS te blijven zitten. Alleen boven de 200 moet de Soes afhaken, maar in zeven uurtjes van Oostenrijk naar Nederland knallen kan weer prima, mede dankzij de uitmuntende benzinemeter en actieradius-weergave, waardoor je de tank zelfs op de Duitse Autobahn helemaal leeg kunt rijden.
Dat ik het zo naar mijn zin had, had trouwens ook alles te maken met de prachtige omgeving en de sfeer die er in Oostenrijk rond motorrijders heerst. Waar je in Nederland steeds meer het idee hebt een soort paria te zijn als je motor rijdt, daar word je in Oostenrijk op alle fronten als volwaardige consument gezien. Eentje die zelfs wat te besteden heeft, dus je wordt echt overal met open armen ontvangen en vriendelijkheid en service worden hier nog met hoofdletters geschreven. Wat een verademing! De zeer aimabele Franz Türtcher, eigenaar van Die Post en mijn gids tijdens de dagtoeren: “Motorrijders zijn hier echt graag geziene gasten. In de winter draait alles hier om skiën, in de zomer om motorrijden. Skiërs en motorrijders hebben ook heel erg veel overeenkomsten. Het zijn plezierige mensen, die ook echt op vakantie zijn, als ze hier verblijven met hun familie of hun vriendenclub. Deze hele regio heet ze echt van harte welkom om vanuit het Paznaun Tal prachtige dagtoeren maken!” Tja, daar hoef ik verder weinig aan toe te voegen, dus ik zou zeggen: opstappen en genieten deze zomer!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus