Warmdraaien 11/2013
Dit voorjaar hoort bij de koudste tien sinds 1901. Kijk dat record hebben we maar mooi in de pocket! Murphy’s law, oftewel ‘de wet van behoud van ellende’ laat zich echter gelden. Het is veel te rustig bij de motorzaken, veel evenementen vallen in het water of moeten helemaal afgelast worden en de motor staat vaak nog steeds werkeloos in de garage te wachten op warmere en drogere tijden. Degenen die al wel rijden, doen dat voornamelijk in hun dikke waterdichte pak. Misschien moeten we komende zondag gewoon allemaal opstappen en een stukje gaan rijden, om de weergoden te laten merken dat het geen zin heeft om ons nog langer dwars te zitten…
Hoogste tijd voor echt positief nieuws en dat komt uit België, van de Febiac. Dat is de tegenhanger van onze Rai-vereniging, de club van auto- en motorimporteurs. Met dien verstande dat er in België mensen zitten die van wanten weten en daadwerkelijk een positieve bijdrage leveren aan het motorrijden. Eerder refereerde ik in deze column al eens aan de goede Febiac-campagnes om weggebruikers attent te maken op motorrijders. En dit voorjaar bracht de Febiac het gratis magazine Start2Ride uit, een mooi gemaakt en zeer informatief blad om het motorrijden te promoten onder het grote publiek, met name automobilisten en studenten. Het werd in een oplage van 344.000 gratis verspreid bij een populaire zondagkrant in Vlaanderen. Op 24 pagina’s wordt op een prettige manier lichte informatie gegeven over het motorrijbewijs, motorkleding, soorten motoren, mooie routes, fiscale aspecten en interviews met enkele nieuwe motorrijders. Gewoon helemaal goed; niet te diepgaand maar juist op een leuke manier gebracht, zodat ook niet-motorrijders het waarschijnlijk toch wel hebben doorgelezen.
Om de Febiac met dit prachtige initiatief te complimenteren, heb ik contact gezocht met Stijn Vancuijck, de ‘Adviseur tweewielers Febiac’ en verantwoordelijk voor de Start2Ride. Vancuijck: “Elk jaar krimpt het motorrijdend publiek. De bestaande motorrijders worden ouder en te weinig jonge mensen leren motorrijden. Als federatie hebben we dus een bewuste beslissing gemaakt om het motorrijden actief te promoten. Start2Ride is vooral bedoeld om het grote publiek te informeren over de mogelijkheden en de voordelen, maar ook om af te rekenen met vooroordelen. Sinds enkele jaren communiceert Febiac ook actief via een eigen website over het motorrijbewijs: www.hetmotorrijbewijs.be. Daarnaast is er nog een algemene infosite over motorrijden en motoren: www.moto.be. In samenwerking met de FOD Mobiliteit (het ministerie), de Goca (examencentra voor het rijbewijs) en de rijscholen hebben we ook een duidelijke overzichtsfolder over het nieuwe rijbewijs gemaakt. In mei verscheen dus Start2Ride als bijlage bij gratis krant De Zondag, maar als afgeleide van Start2Ride komt er ook nog een glossy magazine in een oplage van 20.000, die onder meer zal worden verspreid op drukke kruispunten tijdens de spitsmomenten en op de campussen van hogescholen en universiteiten. Bovendien draaiden er afgelopen tijd spots na de verkeersinformatie op de RTBF-zenders en in de laatste editie van het Belgische jongerenmagazine Guido staat ook een artikel met een student die zijn rijbewijs haalt, waarbij ook nog vijf motoropleidingen zijn te winnen.”
Kijk dat zijn acties waar ik even mijn petje (of beter: mijn helm) voor afneem! Zo breng je het motorrijden subliem onder de aandacht van een nieuwe, grote groep mensen en kan het balletje weer gaan rollen. Je haalt het motorrijden uit het verdomhoekje; misschien is het zelfs wel dé impuls die nodig is om het weer ‘hot’ te maken. De Nederlandse Rai-vereniging weet dus wat hen te doen staat: veel succes ermee!
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus