Nieuws

Warmdraaien 11/2010

Het waren twee berichtjes van niets, zowel in de Telegraaf als in de Gelderlander editie Achterhoek. Een paar regels waarin melding werd gemaakt van een dodelijk ongeval: een motorrijder botste donderdagmiddag 20 mei in een onoverzichtelijke bocht op een smal weggetje in de buurt van Aalten tegen een tegemoetkomende graafmachine en was op slag dood. Het liefst kijk je als motorrijder snel over dit soort berichtjes heen en ga je over tot de orde van de dag. Eigenlijk hebben we zelfs een soort ingebouwd afweerschild tegen dit soort nieuws.

Het bericht sprak over een 54-jarige man uit Amstelveen en welbeschouwd was hij op steenworp afstand van onze MotoPlus-redactie verongelukt. Toch duurde het nog tot de volgende ochtend tot het gebeuren me door een kort telefoontje ineens wel raakte als een mokerslag. Die motorrijder was namelijk onze columnist Maarten Siffels; hij maakte op de mooie donderdag voor Pinksteren één van zijn eerste ritjes op zijn nieuwe Aprilia RSV4R, die hij net had opgehaald en graag vlot wilde inrijden omdat hij een week later namelijk al een paar circuitdagen had geboekt. Dus reed hij relaxed vanuit Amstelveen naar de Achterhoek, met de bedoeling ook nog even bij de MotoPlus-redactie aan te leggen om zijn nieuwe RSV te tonen en een bak koffie te drinken. Zo werd nieuws waar je normaal vlug overheen leest opeens ons nieuws; nieuws waarvan je buik samenkrimpt.

Een paar dagen na het verschijnen van de eerste MotoPlus in februari 2006, leerde ik Maarten kennen. Hij vond het prachtig waarmee we begonnen, zag de meerwaarde van de Motorrad-samenwerking direct in, maar gaf aan dat hij tussen al dat serieuze nieuws best graag een column in MotoPlus zou zien, ter verstrooiing. En Maarten had recht van spreken; hij was een fanatieke motorrijder èn een echte mediaman. Hij was onder meer hoofdredacteur van Cosmopolitan en Ouders van Nu geweest en tegenwoordig Creative Director Online bij de KRO.
In nummer 3/2006 stond Maarten dus met zijn eerste column en eerste foto in MotoPlus. Vanaf dat moment beschreef hij maandelijks op geheel eigen humoristische wijze en met de nodige kwinkslagen zijn kijk op de motorwereld en deed hij verslag van zijn motoravonturen. 51 columns lang liet hij ons genieten en hield hij ons motorvolk af en toe een hele grote spiegel voor. Daarbij gaf hij ook een behoorlijke inkijk in zijn persoonlijke leven; met zijn dood verliest eigenlijk elke MotoPlus-lezer motormaatje Maarten, want we reden immers allemaal met hem mee door het Zwarte Woud en door de Vogezen. En we waren er allemaal getuige van dat hij op latere leeftijd het circuit ontdekte en zijn knie tegen het asfalt reed. Ook zagen we dat hij van de gematigde BMW R1100S doorschoof naar een heftige Aprilia RSV4R. Column 52 had hij een paar dagen voor zijn tragische dood aan mij gemaild, ‘Afscheid van mijn dealer’ staat erboven. Na overleg met de nabestaanden is die laatste column als eerbetoon te lezen In MotoPlus 11. En nu is het ook een column waar je hart van overslaat: alsof hij vlak voor zijn dood zijn eigen motorleven alvast even keurig voor ons op een rijtje heeft gezet…

We zullen nooit weten hoe het zo vreselijk mis heeft kunnen gaan, daar op dat bochtige, lommerrijke landweggetje. Twee tellen eerder of twee tellen later en hij was die graafmachine op een open, overzichtelijk wegdeel tegengekomen. Wat we wel weten is dat we in Maarten een geweldig fijn en innemend mens met vaste waarden, veel humor en veel kennis van zaken verliezen. En dat hij op een hoogtepunt in zijn leven van ons is weggereden. Ik wens zijn vrouw, zoon en verdere nabestaanden dan ook alle sterkte om dit zware verlies te kunnen dragen.

Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

Jaarinhoud MotoPlus 2024 online!

13 december, 2024

Inmiddels ligt MotoPlus 24 alweer in de winkelschappen en bij je thuis op de mat. De laatste van het jaar alweer en ...

Overig nieuws