Nieuws

Warmdraaien 11 – 2016

Ik werd net als veel andere Nederlanders erg kriebelig van die hele zwartepietendiscussie. Vooral vanwege Sylvana Simons, de donkere dame uit Matthijs van Nieuwkerks Grachtengordelkliek, die volgens mij vaker bij hem aan zijn tafel zit dan zijn eigen vrouw. Voor wie haar niet kent: Sylvana is dus diegene die daar elke zin begint met: “Ik…”

Toch neemt dat niet weg dat ikzelf toch ook altijd één keer per jaar voor Sinterklaas mag spelen. Een verlate Sinterklaas weliswaar, want al acht jaar lang mag ik in het voorjaar iemand gelukkig maken met een spiksplinternieuwe motorfiets, die we verloten onder alle inzenders van de Motor van het Jaar-verkiezing. Opnieuw deden rond de jaarwisseling bijna 5.000 MotoPlus-lezers mee aan deze verkiezingen, dat daarmee met afstand al jarenlang het grootste opinieonderzoek onder motorrijders in Nederland is.

Naast het kiezen van een favoriete motor worden er op het enquêteformulier ook de nodige extra vragen gesteld aan de inzenders en die vragen worden geven ons inzicht in tal van zaken. Hoeveel hij (88,5%) of zij (11,5%) per jaar rijdt bijvoorbeeld (gemiddeld 8.600 km), hoe oud ‘onze lezer’ is (38,1 gemiddeld) en naar welke type motorfiets zijn voorkeur uitgaat (allroad, naked, sporttoer, sport en toer, in die volgorde).

 

Met die 38,1 jaar is de MotoPlus-lezer dus aanzienlijk jonger dan de gemiddelde Nederlandse motorrijder. En bovendien rijdt hij ook aanzienlijk meer. Daar zijn we natuurlijk erg blij mee: bij MotoPlus zitten dus de mensen die midden in hun motorhobby staan en die volop van de motor genieten. De helft rijdt daarbij ook een motor van 2013 of jonger en ongeveer net zoveel MotoPlus-lezers hebben plannen om binnen twee jaar weer een andere motor te gaan kopen. Met al deze informatie kunnen we MotoPlus ook nog beter afstemmen op de wensen en verlangens van onze lezers, zodat we met MotoPlus dus de informatie kunnen bieden waar behoefte aan is. Dat laatste vertaalt zich dan – gelukkig – weer in de beoordeling van ons blad: de lezer waardeert MotoPlus met een 8,4 als gemiddelde cijfer en daar zijn we erg trots op. Het verklaart het succes van MotoPlus, waardoor we in tien jaar tijd van nieuwkomer tot grootste Nederlandse motorblad konden groeien.

Om nog even terug te komen op Sinterklaas: Suzuki SV650-winnaar Jaco Gelderblom was maar wat blij met de gewonnen motor. Al was er één iemand nog blijer: zijn zoon Walter. Die moest enkele dagen later immers afrijden voor zijn A2-rijbewijs; vandaar dat de Suzuki SV650 werd afgeleverd in 35kW-uitvoering. Met deze nieuwe motor is Walter klaar voor het grote avontuur en kan hij dus worden opgenomen in de motorwereld.

En net als in de gewone wereld vind je ook in die motorwereld vogels van allerlei pluimage: jong en oud, kort en lang, man en vrouw, gelovig of atheïst, Harley of Ducati, hetero of homo, noem maar op. Ze zijn me allemaal even lief, want zet een helm op, sla je been over het zadel en we zijn immers allemaal ‘motorrijder’.

Toch blijkt in de praktijk dat mensen ook in de motorwereld juist op zoek zijn naar gelijkgestemde zielen. De homo-motorclub Pink-Spirit is daarvan een mooi voorbeeld. Op de Motorbeurs raakte ik in gesprek met Carl Hendrix en Jan Klein Wolterink, twee leden van Pink Spirit. In dat gesprek vroeg ik me af of het juist niet heel stigmatiserend werkt om als homo’s samen motor te gaan rijden. Waarom dat onderscheid? Waarom word je als homo juist geen lid van een ‘gewone club’? Afijn, MotoPlus werd uitgenodigd om eens een keertje te komen kijken bij één van hun ritten en vanaf pagina 72 staat deze reportage, waardoor ikzelf in elk geval veel meer begrip heb gekregen voor hun standpunt.

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws