Nieuws

Warmdraaien 10/2011

Het lijkt al wel zomer: van het waterdichte isolerende winterpak schakelen we ineens door naar het ventilerende zomerpak. De meest recente RAI-cijfers laten echter zien dat het bij de motorzaken nog geen hosanna is. De nieuw-verkopen bleven in maart weer tien procent achter bij maart 2010. En dat was al een dieptepunt. Gelukkig blijft de handel in occasions goed op peil, maar dealers en importeurs hebben weleens harder gelachen. En dan doet een negatief en tendentieus artikel over motorrijden in opinieweekblad Elsevier de zaak ook weinig goeds. De gesjeesde journalistiek-student Jelte Wiersma kreeg daarin op 7 mei j.l. alle ruimte om onjuiste feiten te verkondigen en de motorfiets af te schilderen als een gevaarlijk, luidruchtig en stinkend vervoermiddel.

Aangezien ik hier dagen later nog steeds geen reacties uit de motorbranche over had gehoord, heb ik toch maar eens met een aantal ‘belangenbehartigers’ gebeld. De KNMV en de MAG hadden gelukkig wel de moeite genomen om richting Elsevier te reageren. Beide hadden ze in vriendelijke bewoordingen hun kennis aangeboden, zodat Elsevier in de toekomst in elk geval de juiste feiten kan publiceren. KNMV-directeur Patrice Assendelft: “Wij hadden ook grote moeite met het artikel. Bovendien werden we wel genoemd, maar is er geen contact met ons geweest en zijn de ongevallencijfers volledig verkeerd weergegeven. Er wordt bijvoorbeeld gezegd dat meer dan de helft van de dodelijke ongevallen met motorrijders hun eigen schuld is, vooral omdat motorrijders slecht voorrang verlenen. Dat klopt absoluut niet; in driekwart van de ongevallen is juist de tegenpartij schuldig omdat ze de motorrijder over het hoofd hebben gezien. Wij hebben Elsevier dus onze knowhow aangeboden, als ze in de toekomst nog eens over motorrijden willen schrijven.”
Ook MAG-voorzitter Nico Perk had gereageerd en Elsevier gewezen op de onjuiste feiten en het stigmatiserende karakter: “Ik heb gemaild met de redactie en later ook telefonisch contact gezocht met die journalist. De cijfers en informatie waren afkomstig van een KLPD-team waarmee hij op pad was geweest. Jammer dat hij dus van onjuiste informatie is voorzien en dat vervolgens niet heeft gecheckt. Maar ik vind het vooral erg jammer dat de media in het algemeen zich doorgaans alleen bezighouden met de negatieve aspecten van het motorrijden.”

Bij Bovag en RAI kenden ze het artikel niet en na lezing ondernamen ze ook geen actie. Terwijl deze negatieve beeldvorming rond het motorrijden voor hun leden (respectievelijk de motorzaken en de motorimporteurs) juist een nagel aan de doodskist is. De RAI stelde voor deze journalist eens uit te nodigen voor een informatief gesprek en bij monde van woordvoerder Paul de Waal kwam de Bovag niet verder dan wat algemene gemeenplaatsen: “Wij willen onze ogen niet voor de werkelijkheid sluiten. Plezierrijders zijn inderdaad een kwetsbare groep die hun machine soms slecht voor elkaar heeft, daarom raden wij elke motorrijder dus aan om hun motor bij een Bovag-dealer te laten inspecteren…”
Tja, daar zullen wij als gewone motorrijders de oorlog dus mee moeten winnen. Kunnen we ons eigen hachje weer proberen te redden op verjaardagsfeestjes en aan de kantinetafel. In mijn ogen had ‘de branche’ Moszkowicz of één van zijn vrienden moeten inhuren en aangifte moeten doen van laster. Cijfers kun je verkeerd interpreteren, maar de motorfiets anno 2011 een lawaaiig en stinkend vervoermiddel noemen? Geen wonder dat een studie journalistiek destijds te hoog gegrepen was voor de schrijver van het verhaal. En wat een enorme diskwalificatie van het gerespecteerde Elsevier!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.