Wankelsensatie: 220 pk, 690cc en 129,5 kg
Gelukkig zijn er nog altijd mensen als Brian Crighton, die hun geloof in het wankelprincipe niet zijn verloren. Het levert deze in alle opzichten sensationele CR700W op. Wat een machine!
Natuurlijk draait het bij deze racer allemaal om het blok. Met 43 kilo (inclusief koppeling en versnellingsbak) weegt de tweeschijfs-wankel helemaal niets, maar presteert het des te meer. Crighton – die het vak leerde bij Norton in de F1 tijd – haalt 220 pk bij 10.500 tpm uit 690cc longinhoud. Al valt dat laatste bij een wankel niet echt te vergelijken met de cilinderinhoud van een reguliere verbrandingsmotor. Volgens de maker is zijn creatie geen ontembaar beest. Het koppel van 142 Nm bij 9.500 tpm illustreert inderdaad dat de CR700W geen piekerig tweetaktkarakter heeft.
Alle motoronderdelen hebben een hoogwaardige molybdeen en nikasil coating om wrijvingsverlies tot een minimum te reduceren. Keramisch materiaal verzorgt de afdichting tussen rotor cilinderwand en ook de uitlaat is een technisch kunststukje. De luchtstroom van de uitlaatgassen creëren een vacuüm waardoor makkelijker koele lucht aan de inlaatzijde kan worden aangezogen.
De Crighton CR700W gebruikt een aluminium frame van Spondon, dat gelijktijdig dienst doet als oliereservoir. Aan de rechterzijde is plaats voor een schokdemper en dat levert links alle ruimte op voor het uitlaatsysteem. Kopers mogen zelf beslissen of ze de demping overlaten aan Öhlins of Bitubo.
Lichtgewicht carbon wielen van Dymag dragen bij aan het vederlichte gewicht en een speels stuurkarakter. Volgens de 73-jarige bouwer geeft de motorfiets een MotoGP-waardige rijbeleving en wie zijn wij om daar aan te twijfelen. Al moeten we wel even opmerken dat deze motorfiets wel eventjes 27,5 kilo lichter is dan de 157 kilo van een MotoGP-machine.
Vanzelfsprekend is de prijs net zo sensationeel als de machine zelf. Crighton vraagt 85.000 Britse ponden voor de racer en dat is omgerekend een ton aan euro’s. Heb je het bedrag toevallig nog in een oude sok liggen dan is haast geboden. Crighton bouwt maximaal 25 exemplaren van de CR700W.