Nieuws

Vroeger was niet alles beter

Er zijn mensen die mopperen over de huidige stand van zaken in de motorwereld. Motoren zijn te groot, te snel en elektronisch overladen met gadgets die Iemand die Echt Goed Kan Rijden niet nodig heeft.

Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun leasebak aan slingeren, hun vlees bakken boven een houtvuur in de berm  en zich over een beekje gebogen scheren met een bot mes.

Ook in de motorfietswereld worden de grenzen van het haalbare onderzocht. Die grenzen liggen in het hogere segment intussen ver boven de capaciteiten van de aller-allermeeste rijders. Gelukkig zijn er nog plenty motorfietsen die wel actueel, maar niet over de top zijn. Gewoon, betalbare motorfietsen waar je enorm veel schik op kunt hebben zonder een afgestudeerde HTS’er werktuigbouwkunde en elektronica te zijn.

Om de zaak eens te kaderen zijn we op weg geweest met een Buffel van vroeger: een Moto Guzzi V7 Special uit het begin van de zeventiger jaren. En als we die machine met de ogen van nu bekijken, dat stuurt hij niet, remt hij niet en zit er geen gang in. Technisch staat de voormalige Bahnburner gevoelsmatig op het niveau van een tweedehands middelzwaar landbouw voertuig.

Je voelt je er eerder een machinist op, dan een coureur.

Maar oh: Wat kan je als machinist en hoop schik hebben!

Vroeger was niet alles beter. Hoogstens waren sommige dingen overzichtelijker, begrijpelijker. En de 60 pk waar de grote Guzzi voor werd op gegeven? Dat waren Italiaanse paarden. Ons Duitse zusterblad das Motorrad zette indertijd zo’n dikke Italiaan op de testbank en mat ruim 40 pk.

En dat kan ook gewoon genoeg zijn

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws