Voge brengt met 300 Rally concurrent voor Honda CRF300 Rally
Het nog jonge motormerk Voge heeft een plek in het portfolio van de Chinese BMW-partner Loncin. Met de nieuwe Voge 300 Rally biedt het een alternatief voor de Honda CRF300 Rally.
Lichte allroads tot 450cc met stijlelementen uit de rally-sport zijn een nog redelijk nieuwe niche. Daarin domineert Honda, momenteel met de CRF300 Rally. Die Honda kost momenteel € 7.999,- en alhoewel de prijs van de nieuwe Voge nog niet bekend is, is het aannemelijk dat die een stuk onder de prijs van de lichte Japanse avonturier komt te liggen.
Dat is op zich al reden genoeg om deze Voge 300 Rally eens wat nader te bekijken. De vloeistofgekoelde eencilinder van de Rally meet 292cc, telt vier kleppen, is voorzien van benzine-injectie en levert volgens opgave 29 pk bij 9.000 toeren en 25 Nm bij 6.500 toeren. De 286cc metende en al even moderne Honda-eencilinder zet daar 27 pk bij 8.500 toeren en 26,6 Nm bij 6.500 toeren tegenover. Op papier biedt de Voge dus 2 pk meer dan de Honda. Beide hebben een zesversnellingsbak, waarbij de Voge een kortere eindoverbrenging heeft en met 125 km/uur een iets lagere topsnelheid heeft dan de Honda (135 km/uur).
We leggen nog wat cijfers naast elkaar. De Voge zet volgens opgave 158 kilo (met volle 11-liter-tank) op de schaal, de Honda 153 kilo (met volle 12,8-liter-tank). Beide rollen op echte offroad-wielmaten, dus 21 inch voor en 18 inch achter. Hetzelfde geldt ook voor de zithoogtes, want die zijn met 915 mm (Voge) en 885 mm (Honda) fors. Kunnen we verder nog noteren led-verlichting rondom, lcd-cockpits en verplicht ABS – bij de Voge uitschakelbaar. Honda heeft er dus op papier een serieuze concurrent bij in deze niche.