Nieuws

Vijf versnellingen…

Binnen de vriendenkring van Motoplus lopen wat projecten. Bij Motoport Hengelo komt binnenkort ook een weekend waar zelfbouwers hun machines kunnen laten zien. Het wordt weer reuze-dynamisch in Nederland motorland!

Maar bij al die zelfwerkzaamheid blijft oppassendheid het belangrijkste stuk gereedschap…

Vijf versnellingen achteruit
Urals en Dneprs. Wie kent ze niet? Die vertederend rondkrabbelende fossielen uit de tijd dat de Sovjet Unie “De Vijand” was.  Het mooie van die dingen is dat hun berijders volkomen onbevangen zijn. “Ja, hij gaat stuk. Nou en?” Of “Vroeger waren ze slechter, dat was beter”.

Originaliteitfreaks zijn het ook al nauwelijks, die Russenrijders. Zo is er al menig Japans of Europees voorwiel in zo’n BMW kloon gezet. Met schijven en al. Na wat knutselwerk heb je dan een Rus met in elk geval één remmende rem.  Noodstops van een stug kwartiertje? No problemo! En als je dan in de uitloop van het traject wat raakt, dan is de vaart er toch al uit.

Ook motor transplantaties worden mild glimlachend gewaardeerd. Citroen Deux Cheveaux krachtbronnetjes, DAF blokjes, HATZ of Daihatsu dieseltjes… Zo her en der een VW Keverblok. En BMW blokken natuurlijk. Die lijn zit er immers genetisch in?

Zo scoorde Jan-Willem een heel vers R100 blok met een goede bak. De transplantatie deed hij bij een kennis met een autoschade herstelbedrijf. Hij had er de vrijdag voor vrij genomen en wilde zondag weer King of the Road zijn. Zondagmiddag was het zo ver. De Boxer startte met een druk op de knop. Mocht even warmdraaien terwijl JW de roldeur opende.

Toen schakelde hij het span in zijn eerste versnelling, en gaf eens flink gas terwijl hij de koppeling vlot liet opkomen. Hij wilde zich laten verrassen door het nieuwe, brute vermogen van zijn driewieler. Toen hij bijkwam was een ambulance broeder bezig met bondage voor beginners. JW werd met verondersteld rug en nekletsel op een brancard vastgesnoerd.

Later kwam er duidelijkheid. BMW’s en Russen zijn familie. Zo’n BMW tweeklepsboxer schuif je er – inclusief versnellingsbak – zo in. Alleen zit er in de ene versnellingsbak een hulpas en in de andere niet. De uitgaande as van de ene bak draait daarom andersom. Bij het wegsperen was JW dus achteruit weggespeerd. Met zijn unieke bak met vijf versnellingen achteruit.

Zijn stuur was hem uit de handen geslagen en het zijspan had een inpandig geparkeerde Oldsmobile Vista Cruiser, een restauratieobject, geramd voordat het omsloeg tegen een laskar… En bovenop JW terechtkwam. Intussen is alles goed gekomen en geregeld. En JW heeft een uniek leermoment gehad. Toen hij weer mobiel was heeft hij de haakse slijper in het Uralframe gezet. Het gat vulde hij op met een stuk BMW achterframe inclusief de achtervorklagering plus achtervork en cardan. Nu heeft hij weer vijf versnellingen voor uit in plaats van dat hij er vijf achter uit heeft. Bij een Duitse Uralverdeler kocht hij een mooie ‘Dies ist kein BMW’ sticker.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws