Nieuws

Vierde generatie Pirelli Diablo Supercorsa

Pirelli brengt dit jaar de vierde generatie van de Diablo Supercorsa uit. Deze semi-slick zal er ook dit jaar weer in een SP-straatversie en een SC-circuitversie in verschillende compounds (SC1, SC2 en SC3) zijn. 

Pirelli bestempelt de nieuwe Diablo Supercorsa V4 SP – Sport Production – als een nieuwe ontwikkeling, wat deze band onderstreept met een nieuwe structuur, nieuwe compounds en een nieuw contour. De voorband van de nieuwe SP heeft voor het eerst in de 16-jarige historie van deze plakkers een dual-compound. Een nieuwe basiscompound met een hoog aandeel silica vormt op de voorband het middelste gedeelte van het contactvlak. Op de schouders wordt de doorlopende basiscompound met de roetcompound van de SC3 bedekt. Pirelli noemt deze techniek ‘Cap&Base’.

De V4 SP-achterband is volledig anders opgebouwd. Deze basiscompound bevat geen silica en heeft in feite geen contact met het wegdek. In zekere zin vormt het het ‘bed’ voor de beide roetcompounds die contact met het wegdek hebben. Deze techniek noemt Pirelli ‘Dedicated Base’. Het middelste gedeelte van de achterband heeft een wat zachtere compound om de band sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen. De beide flanken bestaan net als voor uit de SC3-compound, dat beter bestand is tegen hogere temperaturen bij het snellere bochtenwerk. 

SC staat voor Special Compound en is bij Pirelli van toepassing op de uitvoeringen van de Supercorsa, die met een klein aandeel negatiefprofiel primair voor gebruik op het circuit zijn ontwikkeld. De SC-versies lijken qua opbouw en stuureigenschappen meer op een raceslick dan op een hypersportband. Bij de nieuwe V4 onderstreept Pirelli dat middels een nieuw karkas met bredere koordlagen, die de onderbouw van de band verstevigen, wat het stuurgevoel moet verbeteren en beter bestand moet zijn tegen de lagere bandenspanningen waarmee op circuits gereden wordt. De drie beschikbare uni-compounds van de Diablo Supercorsa V4 SC zijn pure roetcompounds. Daarbij zijn de SC-uitvoeringen voor voor- en achterwiel voor verschillende gebruiksdoeleinden bedoeld. De SC1-compound is bedoeld voor hoge temperaturen en normaal asfalt, de SC2 voor lage temperaturen of erg ruw asfalt. De SC3 is er voor circuittraining.

Technisch gezien zijn de nieuwe Diablo Supercorsa SP en SC van de vierde generatie verschillend. Optisch lijken de in totaal 5 mogelijke versies qua contour en loopvlak daarentegen wel op elkaar.

En dan de maten nog. De Supercorsa SP is er voor in de standaard maat 120/70ZR17 en achter in 180/55ZR17, 190/55ZR17 en 200/60ZR17. De Supercorsa V4 SC is er voor in de maat 120/70R17 en de compounds SC1 en SC3 en in achter in 180/60R17 in SC1, SC2 en SC3. De maten 200/55R17 in SC1, SC2 en SC3 en de 200/60R17 in SC1 en SC3.     

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws