Nieuws

Versys-hybride van Kawasaki?

Krijgen we op termijn ook een Versys-hybride van Kawasaki? Dat zou zomaar eens zo kunnen zijn, want de Japanse fabrikant heeft haar hybride-technologie in een patent voor de Versys 650 verwerkt.

Volgens de wetten der logica van de reeds getoonde Z 7 Hybrid en door ons gereden Ninja 7 Hybrid (hier lees je gratis de eerste test) zou zo’n machine de Versys 7 Hybrid gaan heten. Technisch gezien zal, net als bij de naked bike en de sportmotor, het rijwielgedeelte van de Versys 650 waarschijnlijk de inspiratiebron zijn, omdat de extra generator en de kleine accu in het subframe ruimte nodig hebben. En uiteraard de regeleenheden voor het nieuwe aandrijfsysteem met zijn geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak.

De verbrandingsmotor in het stalen frame van de huidige hybrides is een nieuw ontwikkelde twin met 451cc cilinderinhoud, waaraan Kawasaki een 48-volt-startgeneratorsysteem achter de cilinderbank op de versnellingsbak heeft gemonteerd. De nieuwe Eliminator heeft trouwens dezelfde verbrandingsmotor in zijn frame. De compacte tractie-accu met een capaciteit van iets minder dan 1,4 kWh en een gewicht van 13 kilo bevindt zich onder het zadel aan de achterkant van het frame. De accu kan echter niet extern worden opgeladen, maar alleen door de verbrandingsmotor, wat overeenkomt met de definitie van een ‘full hybrid’.

Voor de Ninja 7 Hybrid, die al leverbaar is, geeft Kawasaki een maximaal vermogen op van 59 pk, aangevuld met de 9,5 pk van de startgenerator op de versnellingsbak. In totaal resulteert dit in 69 pk. Niet slecht voor een 450cc motorfiets. Het maximaal systeemkoppel bedraagt 60,4 Nm bij slechts 2.800 tpm. Krachtig voor een 450cc motorfiets en vergelijkbaar met een 700cc machine.

Aan de andere kant is het verbruik laag: 3,7 liter per 100 kilometer in de Eco-modus en 4,0 liter per 100 kilometer in de Sport-modus. In die context verbruikt de Ninja 7 Hybrid net zo weinig als een 300cc-twin met 42 pk en iets minder dan een 500cc-twin met 48 pk.

Sinds de eerste patenten en filmpjes opdoken, leek het er op dat Kawasaki het plan had om een hybride motorfiets te bouwen met een automaat of een vergelijkbare versnellingsbak. Sinds de officiële presentatie van de Ninja 7 Hybrid weten we dat het uiteindelijk een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak is geworden, zonder koppeling en zonder schakelpedaal. Ook kan er middels flippers op de linker stuurhelft worden geschakeld.

In de Kawasaki wordt een conventionele zesversnellingsbak aangestuurd door actuators. KTM heeft enige tijd geleden een vergelijkbaar systeem gepatenteerd. Met het Kawasaki-systeem kan de verbrandingsmotor bij stilstand worden uitgeschakeld als een automatisch start-stopsysteem, inclusief het automatisch inschakelen van de eerste versnelling en manoeuvreerhulp voor zowel vooruit als achteruit (loopmodus).

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Video: 120 jaar FIM

Video: 120 jaar FIM

26 februari, 2024

De Federation Internationale de Motocyclisme (FIM) bestaat 120 jaar en viert dat met een acht minuten lange film ...
Super Hooligan met Indian-roots

Super Hooligan met Indian-roots

24 februari, 2024

Laat Roland Sands los op een motorfiets en negen van de tien keer komt er een enorm gaaf ding uit. Indian liet de ...

Overig nieuws